آرشیو دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۴۴۴
دنیا
۴

پنجمین سال جنگ داخلی در سوریه

نیویورک تایمز: سوریه وارد پنجمین سال درگیری های داخلی شد؛ پنج سالی که به گواه تصاویر جدید ماهواره ای بیش از نیمی از این کشور را به خرابه تبدیل کرده است. سوءمدیریت در مهار بحران های داخلی، مداخلات قدرت های خارجی و پا گرفتن گروه های پیکارجو در این کشور باعث شد سوریه وارد پنجمین سال بحرانی شود که «چهار پنجم این کشور به تلی از خاک تبدیل شود.»

گزارش «مرکز سوری برای تحقیقات سیاسی» می گوید 6 درصد از سوری ها یا کشته یا مجروح شدند و از سال 2010 امید به زندگی به شدت کاهش یافته است. نیمی از جمعیت سوریه که پیش از جنگ در این کشور زندگی می کردند با آغاز جنگ مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. بسیاری از آوارگان به مرزهای لبنان و ترکیه رفتند و زندگی در شرایط رقت بار را به جان خریدند. به نظر می رسد سازمان های بین المللی هم در ارائه کمک به این حجم گسترده از آوارگان دچار بحران شده اند.

«آکسفام» می گوید در کشورهای هم مرز با سوریه سیل آوارگان بار سنگینی به لحاظ اقتصادی و بودجه ای بر دوش این کشورها و سازمان های بین المللی تحمیل کرده است. جدیدترین گزارش ها می گوید صدها هزار کودک در سوریه و عراق طی4 سال اخیر جان خود را از دست داده اند. شهرهای هم مرز با سوریه مملو از تازه واردانی است که هر روز بر جمعیت شان افزوده می شود. بزرگ ترین مشکل در اردوگاه های آوارگان سوری این است که آنها نه دارای سیستم دفع فاضلاب هستند و نه به آب آشامیدنی و بهداشتی دسترسی دارند. از ابتدایی ترین امکانات زندگی هم محرومند. «ماهر شیراز» می نویسد: «از دوران مغول به این سو منطقه خاورمیانه بحرانی به بزرگی بحران داعش به خود ندیده است»؛ بحرانی که به همراه مداخلات خارجی و سوءمدیریت های داخلی شام را در خود فرو برده است.