آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۲۰۸
جهان
۶

تلاش ضد امریکایی پیونگ یانگ در هاوانا

16 مارس، درست در زمانی که سومین دور مذاکرات امریکا و کوبا در جریان بود و از آن خبری به بیرون درز نکرده بود، ری سویونگ، وزیر امورخارجه چپگراترین کشور در شرق کره خاکی یعنی کره شمالی، خود را به یکی از چپگراترین کشورهای نیمه کره غربی جهان یعنی کوبا، رساند تا از همبستگی دو کشور خبر دهد.

وزیر امور خارجه کره شمالی در دیداری که با «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا داشت، بدون توجه به آغاز مذاکرات عادی سازی روابط میان هاوانا و واشنگتن، گفت: دو کشور کره شمالی و کوبا تاریخچه ای در دشمنی با امریکا دارند و این کشور به اعمال فشارهای اقتصادی بر هاوانا و پیونگ یانگ تا به امروز ادامه داده است.

وی همچنین روابط بسیار عالی میان پیونگ یانگ-هاوانا را برجسته کرد و به برونو رودریگز، همتای کوبایی اش پیامی را از کیم جونگ اون، رهبرکره شمالی ارایه کرد که در آن تمایل زیاد وی در تقویت روابط میان دو کشور عنوان شده است. رودریگز نیز به تعهداتش برای اتحاد مجدد دو کره بدون مداخله خارجی در روابط بین دو کشور تاکید کرد.

این اظهارات بیش از هر چیز نشان دهنده تلاش کره شمالی برای نزدیک ساختن مناسبات با کوبا، در مقابله با تلاشی است که امریکا به ریاست باراک اوباما برای عادی سازی روابط واشنگتن و هاوانا آغاز کرده است.