آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۲۲
اقتصاد
۴

تسهیلات قرض الحسنه بانک ها یکنواخت می شود

بانک مرکزی در بخشنامه ای موضوع «یکنواخت سازی فرم قرارداد قرض الحسنه» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، موضوع یکنواخت سازی فرم قرارداد قرض الحسنه در یک هزار و یکصد و نود و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

این گزارش افزود: این مصوبه از اول اردیبهشت 1394 لازم الاجرا بوده و از آن تاریخ، تمام قرارداد های جدید مربوط به عقد مذکور باید صرفا بر اساس فرم های این بخشنامه تنظیم و منعقد شود، بنابراین ضروری است تا زمان لازم الاجرا شدن این مصوبه، بانک ها و موسسات اعتباری تمام تمهیدات لازم را از جمله چاپ و توزیع فرم یکنواخت قرارداد قرض الحسنه با سربرگ فراهم کنند.

با این حال تمام قراردادهای منعقد شده تا قبل از تاریخ اجرای این بخشنامه، تا پایان مدت اعتبار، کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند و تابع ضوابط و مقررات زمان انعقاد قرارداد است.

همچنین در جهت اجرای صحیح مصوبه مذکور، شبکه بانکی کشور باید اطلاع رسانی کاملی برای آشنایی عموم در این باره انجام دهد.بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین لازم است قبل از انعقاد یا امضای قرارداد، تمهیداتی اتخاذ شود که مشتری، ضامن و وثیقه گذار از مفاد آن آگاهی کامل کسب کنند و نسخه ای از قرارداد مذکور به همراه مقررات و ضوابط آن، در اختیار مشتری، ضامن و وثیقه گذار قرار گیرد.

در نهایت، پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با دیگر نسخ است، در اختیار طرفین قرارداد یعنی تسهیلات گیرنده، ضامن یا ضامنین و وثیقه گذار یا وثیقه گذاران قرار گیرد.