آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۲۲
اقتصاد
۴

کاهش کم سابقه شاخص بورس

درحالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز با کاهش چشمگیر و کم سابقه 9/3589 هزار واحد به کانال 9/61532 هزار واحد برگشت که علت اصلی این امر باز شدن نماد معاملاتی پالایشگاه ها عنوان شده است. این در حالی است که شاخص های بازار سرمایه در روزهای اخیر افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دیروز در 41070 نوبت معاملاتی 1054 میلیون سهم به ارزش یکصد میلیارد و 852 تومان معامله شد.بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را نماد معاملاتی بانک سینا با 1/11 و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را پالایش نفت اصفهان با 65/1447 بر شاخص کل داشت.

دیروز همچنین شاخص بازارهای اول، دوم و بازار صنعت به ترتیب به 2/44508 و 7/126353 و 9/50593 هزار واحد رسید.

پالایشگاه ها شاخص بورس را پایین کشیدند

همان گونه که پیش بینی می شد در پی بازگشایی نماد شرکت های پالایشگاهی، بورس تهران ریزش های شدیدی را تجربه کرد و با افت قیمت و کاهش تقاضا مواجه شد.

به گزارش ایسنا، در معاملات دیروز بورس تهران شرکت های پالایشگاهی بعد از 9 ماه توقف، به تالار شیشه ای برگشتند و از سرگیری معاملات سهام آنان و فروشنده بودن صاحبان این سهام موجب کاهش شدید قیمت ها و ریزش شاخص های بورس شد.این در حالی بود که بعد از ارائه اطلاعات شش پالایشگاه به سازمان بورس و اعلام بازگشایی نماد این گروه و به دلیل پیش بینی های ارائه شده، قیمت سهام این گروه افت های سنگینی را تجربه کرد زیرا علاوه بر عقب ماندن پالایشگاه ها از روند منفی بورس،پیش بینی سود آنها در چند سناریو ارائه و با ابهامات زیادی همراه شده است.

این اتفاق در کنار نیاز سهامداران به تامین نقدینگی موجب شد تا پالایشگاه ها بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده و تاثیر زیادی در افت بورس بگذارند به طوری که پالایشگاه های نفت اصفهان، بندرعباس و تبریز تاثیر 1447 تا 279 واحدی بر شاخص بورس گذاشت.

این افت در شرکت های دیگر بازار نیز تاثیر گذاشت و به کاهش قیمت بیشتر شرکت ها بخصوص تاپیکو، پتروشیمی فناوران، بانک ملت، نفت و گاز پارسیان، حفاری شمال، بانک صادرات، تجارت و گل گهر منجر شد. در بازار دیروز ارزش و حجم معاملات رشد زیادی را تجربه کرد و در مجموع بیش از یک میلیارد سهم به ارزش 253 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به 275 هزار میلیارد تومان رسید.