آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۲۲
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

داغ ته سیگارها بر پیکر محیط زیست

آوید طالبیان

فیلترهای به جا مانده از سیگار در طبیعت و محیط زیست سالانه یک میلیارد متر مکعب آب شرب را آلوده می کند، اما این تمام آسیب های زیست محیطی ته سیگارها نیست که در ایام نوروز رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد.

در تعطیلات نوروزی با توجه به بالارفتن آمار مسافرت و استفاده بیشتر شهروندان از طبیعت، رها کردن فیلترهای سیگار در محیط زیست کشور می تواند خسارت جبران ناپذیری به کشور تحمیل کند، بنابراین باید به افراد سیگاری هشدار داد برای این که کمتر سبب تخریب محیط زیست شوند، دست کم فیلتر سیگار خود را در طبیعت رها نکنند. مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به ایرنا گفته آرسنیک موجود در فیلتر سیگار موجب آلوده شدن یک میلیارد متر مکعب آب می شود، این درحالی است که این میزان آب مورد نیاز 14 میلیون نفر در سراسر جهان است.

نکته اینجاست که فیلتر سیگار مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است و براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان می توان نتیجه گرفت، سیگاری های کشور سالانه نزدیک به 60 میلیارد نخ سیگار مصرف می کنند، در این بین متاسفانه به دلیل ناآگاهی بسیاری از سیگاری ها بی توجه به عواقب زیست محیطی رها کردن فیتلر سیگار، آن را زیر پا له می کنند.

باید یادآور شد در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری مانند نیکوتین، سرب، مس و کروم وجود دارد که در یک بسته متشکل از 12هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه ناپذیر جاخوش کرده اند. این درحالی است که این مواد سمی علاوه بر تهدید سلامتی انسان ها سالانه سبب مرگ میلیون ها پرنده و آبزیان می شود.

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که این چرخه ای است که در زنجیره غذایی در نهایت به انسان باز گشته و به زیان خود او تمام خواهد شد.

بنابراین باید از افراد سیگاری و اعضای خانواده آنها خواست دست کم در تعطیلات نوروزی توجه بیشتری به این نکته کرده و ته سیگار های خود یا اعضای خانواده شان را در طبیعت رها نکنند.