آرشیو شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۵۸۹۵
صفحه اول
۱

نهاوندیان: موفقیت ملت ایران حاصل مقاومت و نرمش قهرمانانه است

نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری در تشریح دستاوردهای مذاکرات هسته ای و تفاهم نامه ایران و 1+5 گفت: به مرحله ای از پیشرفت رسیده ایم که دیگر کسی با زبان تحریم با ملت ایران سخن نمی گوید.

وی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه راهی که ملت ایران در آن ایستادگی کرد و برای حق خود تلاش کرد امروز به مرحله ای رسیده که بداندیشان این ملت دیگر نمی توانند برخی از حرف هایی را که در طول 13 سال گذشته می زدند، بزنند، ادامه داد: هنوز راه طولانی در پیش داریم، اما الآن به مرحله ای رسیده ایم که دیگر از اینکه چرا ایران غنی سازی هسته ای دارد حرف نمی زنند. دیگر کسی جرات تحقیر فناوری علمی و تحقیقی ایران را ندارد و دیگر کسی با زبان تهدید با ملت ایران سخن نمی گوید. دیگر طرف مقابل به جای تحریم، از همکاری بین المللی و به جای تهدید، به تکریم رهبری ایران می پردازد.

وی این موفقیت ملت ایران را حاصل مقاومت و نرمش قهرمانانه دانست و گفت: ما از اول هم دنبال نتیجه برد- برد بودیم. از آرمان های خودمان عقب نمی نشینیم، اما نگرانی های طرف مقابل را هم درک می کنیم. ما با پافشاری بر حقوق مان به مرحله ای رسیده ایم که طرف مقابل همه تاسیسات هسته ای ایران را چه در نطنز و چه اراک و همچنین در فردو قبول کرده است. همه فعالیت های ما از جمله غنی سازی در نطنز و اراک، رآکتور پیشرفته آب سنگین، فعالیت های وسیع هسته ای و تحقیقاتی در فردو مورد اذعان طرف مقابل قرار گرفته است.

وی با اشاره به تفاهم نامه هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت: فعلا با این تفاهم نامه به یک چارچوب مفهومی رسیده ایم. معنایش این است که دیگر کسی تاسیسات نطنز و سایر فعالیت های هسته ای ایران را نفی نمی کند و به دانشمندان هسته ای ما فرمان ایست نمی دهد. دیگر کسی نمی تواند به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ما تردید کند. نهاوندیان خاطرنشان کرد: اینکه رهبران کشورهایی که قبلا با ما از روی میز بودن تمام گزینه ها سخن می گفتند امروز از فتوای رهبری به عنوان اصلی ترین دلیل پایبندی مردم ایران بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران یاد می کنند توفیق بزرگی است.