آرشیو شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۰
جهان
۶

واکنش های بین المللی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که شورای امنیت باید موضع مناسب و اصولی را در خصوص حل بحران یمن و پایان دادن به خشونت ها در این کشور اتخاذ کند. وی افزود: برخی کشور ها پیش نویس قطعنامه را در زمینه بحران یمن به شورای امنیت ارایه کرده اند اما متاسفانه این پیش نویس پس از وقوع درگیری های خشونت بار و به دنبال آغاز عملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان انجام شد. ما ترجیح می دادیم که پیش از این اقدام نظامی اقداماتی در شورای امنیت برای حل بحران یمن صورت بگیرد.

نبیه بری، رییس پارلمان لبنان در سخنانی درخصوص یمن گفت: ما آمده ایم تا از مذاکرات یمن برای حل بحران این کشور میزبانی کنیم چراکه مذاکرات تنها راه برای حل این بحران است. وی افزود: ادامه تنش ها در یمن می تواند تهدیدی برای امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد و اگر نتوانیم به نتایج مطلوبی برای حل بحران یمن دست پیدا کنیم، اوضاع پیچیده تر می شود.

سازمان ملل متحد از تلفات غیرنظامیان در این جنگ ابراز نگرانی کرده است. والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: گزارش های ما نشان می دهد که طی دو هفته اخیر در درگیری ها و حملات در یمن حدود 519 تن کشته و 1700 تن دیگر زخمی شده اند. ده ها هزار تن نیز در داخل کشور آواره شده و برخی از آنها به سومالی و جیبوتی فرار کرده اند. آموس از تمامی طرف های درگیر در یمن خواست تا به قوانین بین المللی احترام گذاشته و زمینه را برای ارسال کمک های بشردوستانه برای آوارگان یمنی فراهم کنند.