آرشیو شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۰
دیپلماسی
۱۰

ظریف: تا حد امکان به اهداف مان در مذاکرات دسترسی پیدا کردیم

همه شرکت کنندگان در مذاکرات براساس نیازهای داخلی خود روایت هایی را از آنچه اتفاق افتاده مطرح خواهند کرد، ولی ما با جدیت و شجاعت و آنچه مقام معظم رهبری به عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند تمام تلاش خود را در سه ماه آینده ادامه خواهیم داد تا توافق نهایی که تنها توافق ما خواهد بود بر اساس منافع و نیازهای مردم ایران حاصل شود و به تایید شورای امنیت برسد و اجرا شود.

ایران هیچگاه نخواسته از جامعه بین المللی دور شود و همواره خود را جزو جامعه بین المللی می داند و بسیار حیاتی و ضروری است که گام هایی را برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش بردارد و غنی سازی نتیجه خوبی داشته باشد.

هر گونه مذاکره ایران و امریکا باید بر اساس احترام متقابل باشد. ما راجع به اعتمادسازی جدی هستیم و از طرف مقابل هم همین انتظار را داریم و اینکه تعهد داشته باشد بر اساس حرف ها و امضاهایی که انجام می دهد. هر گونه مانع تراشی مذاکرات را خدشه دار می کند و ما نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم.

اگر کسانی به این خیال واهی منتظرند که ایران به زانو در بیاید باید در این خیال واهی بمانند: این بزرگ ترین عامل قدرت ما در این مذاکرات بود.

ما با هدف های مشخصی وارد این مذاکرات شدیم و بحمدالله تا حد امکان به این اهداف دسترسی پیدا کردیم.

در مذاکره و توافق، اگر به توافق نهایی برسیم قرار نیست که یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود. ما افتخار می کنیم که هیچ وقت تسلیم نخواهیم شد، اما چنین تصوری را هم نداریم که در مذاکره می توان طرف مقابل را به تسلیم واداشت.

ما در ابتدای کار هستیم ولی در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست پیدا کردیم، فکر می کنیم به این اهداف دستیابی پیدا خواهیم کرد.

اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم ها صحبت می کند، بدانید که برخلاف آنچه تاکنون تصویب شده صحبت می کند و در گذشته هم دیدیم: از این کاغذهایی که به جای واقعیات پخش می شود و با استفاده از دستگاه های تبلیغاتی نشر پیدا می کند.