آرشیو شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۵۸۹۵
ایران شوک
۱۱

تصاویر هابل از اختروش ها در فضای کیهانی

گروه شوک: تلسکوپ فضایی هابل تصاویر خیره کننده ای از انفجار چند کوازار یا اختروش را در فضای کیهانی منتشر کرد.کوازارها هسته فعال بشدت نورانی متعلق به کهکشان های جوان به شمار می آیند.

این منابع به عنوان انرژی الکترومغناطیسی شناخته شده اند که امواج رادیویی و نور مرئی به رنگ سرخ دارند. آنها بسیار شبیه ستاره ها هستند و هر کوازار یا اختروش کاربردهای زیادی دارند و در تعیین سرعت چرخش زمین تاثیر گذارند. نخستین کوازارها در سال 1960 میلادی کشف شدند که به عنوان دورترین اجرام آسمانی شناخته شده اند.

به عقیده کارشناسان درون هر کوازار انرژی بسیار عظیمی نهفته است که بر سیاهچاله خود تاثیر گذارند.

تصاویر هابل ساختار غیرمعمول این اختروش ها را در طیف رنگی سبز و قرمز به نمایش گذاشته اند که در هر انفجار مقادیر زیادی از گرد و غبار در اطراف هسته فعال یک اختروش دیده می شود. ساختار کوازارها حلقه ای، مارپیچی و درهم تنیده است و هر انفجار به شکل یک دیسک درخشان دیده می شد. «بیل کیل» از محققان دانشگاه آلاباما در این باره می گوید: هابل تحقیقات گسترده ای را در رابطه با فعل و انفعالات این اختروش ها آغاز کرده است.رشته های درخشان نشان از انرژی فراوان در سطح این کوازارها دارند و در پی هر انفجار اکسیژن، هلیوم، نیتروژن، گوگرد و نئون در فضای کیهانی منتشر می شود که تحت نیروی گرانش نیز قرار دارند.

ما در حال انجام تحقیقات گسترده ای در این باره هستیم و در پی هر انفجار چرخشی شدید در فضای کیهانی به چشم می خورد.