آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۲
جهان
۶

گلایه از امریکا، تشکر از ایران

با آنکه در جریان آزادسازی تکریت که حدود یک ماه طول کشید برخی از ورود امریکا به این عملیات با هدف افزایش سرعت آزاد سازی شهر خبر می دادند، اما ظاهرا این اتفاق نیفتاده یا اگر افتاده است آنقدر برای دولت عراق قانع کننده نبوده است.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در اظهارنظر جدید خود عنوان داشته که امریکا ما را در برابر داعش تنها گذاشت. نخست وزیر عراق در گفت وگویی با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفته است: «چیزی نمانده بود که تروریست ها به طور کامل بغداد را محاصره کنند، اما نه امریکا و نه سایر کشورهای غربی کاری انجام ندادند.»

حیدر عبادی که به زودی راهی واشنگتن می شود تا با رییس جمهور امریکا دیدار کند، در این گفت وگو با انتقاد از واشنگتن یادآور شده در شرایطی که امریکا سقوط پایتخت عراق را باور کرده بود، آلمان فدرال کمک های ارزنده ای به عراق کرد. به گفته عبادی دولت عراق با سازمان اطلاعاتی آلمان در زمینه شناسایی تروریست های آلمانی که در صفوف لشکر داعش فعال بودند، همکاری داشته و تجهیزاتی چون اسلحه نیز به منطقه کردستان شمال عراق، ارسال کرده است.

نخست وزیر عراق در این گفت وگو همچنین تاکید داشته است که ایران با ارسال اسلحه و مشاور نظامی از پایداری عراق در برابر حملات داعش حمایت کرده است.