آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۲
جهان
۶

دیدار احتمالی رائول کاسترو با باراک اوباما

سرانجام بازگشایی سفارت های امریکا و کوبا در خاک همدیگر آنقدر به تعویق افتاد که موعد نشست رهبران قاره امریکا در پاناما رسید. البته شاید این هدف تا روز نشست تحقق یابد. با این حال گمانه زنی ها درباره دیدار دوجانبه روسای جمهور امریکا و کوبا در پاناما سیتی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا قرار است روز پنجشنبه به جامائیکا و سپس به پاناما سیتی برود تا با رهبران قاره امریکا دیدار کند. رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا نیز تایید کرد که در این نشست حضور خواهد یافت. اما گفته می شود چند روز مانده به نشست قاره امریکا، دیپلمات های دو طرف همچنان درباره چگونگی روند برگزاری نشست دوجانبه رایزنی می کنند. رسانه ها به نقل از منبعی آگاه در وزارت امور خارجه امریکا خبر داده اند: این رهبران برای چندین ساعت با یکدیگر خواهند بود و این یک همکاری متقابل با رائول کاسترو خواهد بود.

لازم به ذکر است با توجه به خوش و بش باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا و رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلادر آفریقای جنوبی، این گمانه زنی ها چندان نمی تواند بیراه باشد. ضمن اینکه روسای جمهور امریکا و کوبا قبلادر اواسط دسامبر 2014 با صراحت از تلاش ها برای عادی سازی روابط دو کشور خبر داده بودند.

رییس جمهوری امریکا گفته است که روابط دیپلماتیک میان واشنگتن و هاوانا باید از سر گرفته شود و امریکا برای پایان دادن به تحریم ها علیه کوبا به سمت جلو پیش می رود.

تاکنون نیز چندین دور مذاکره و رایزنی بین هیات های دیپلماتیک واشنگتن و هاوانا برگزار شده است. به نظر می رسد این مذاکرات برای اعتمادسازی راه دشواری در پیش دارد اما شواهد نشان می دهد اراده دو طرف جدی است. در همین حال، در نظرسنجی دو موسسه درباره روابط میان کوبا و امریکا مشخص شد که 51 درصد معتقدند سیاست اوباما در عادی سازی روابط راهی به سمت جلو است.

با این حال برخی بدبینی ها هم در این بین وجود دارد. نشست قاره امریکا در حالی برگزار می شود که امریکا اخیرا علیه ونزوئلادست به اعمال تحریم هایی زده است و این اقدام باعث نگرانی و حتی خشم رهبران امریکای لاتین چون رائول کاسترو شده است. در همین حال فیدل کاسترو نیز به شدت از ونزوئلاحمایت می کند.