آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۲
جهان
۶

خبر کوتاه

هشدار صلیب سرخ درباره یمن

در حالی که با ادامه حملات هوایی عربستان سعودی به یمن، شمار قربانیان غیرنظامی از جمله کودکان رو به افزایش است صلیب سرخ جهانی خواسته است پیش از آنکه شمار مجروحان درگیری های جاری در یمن افزایش یابد، هر چه زودتر در این کشور آتش بس موقت برقرار شود. این سازمان خواهان آتش بس 24 ساعته در یمن شده و می گوید تعداد زیادی از مردم یمن در حملات هوایی و زمینی اخیر زخمی شده اند و اگر فورا کمک های درمانی به آنها نرسد، جان خود را از دست خواهند داد. سازمان صلیب سرخ جهانی

در حالی درخواست آتش بس موقت در یمن را مطرح کرده که شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره پیشنهاد مشابهی از جانب روسیه مبنی بر توقف جنگ تشکیل جلسه داده است. لازم به ذکر است ائتلاف منطقه ای بین برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از نیروهای منصور هادی عبد ربه، رییس جمهور سابق یمن در برابر سایر گروه های سیاسی یمنی پشتیبانی نظامی می کند. این مداخله متجاوزانه عربستان موجب افزایش درگیری بین گروه های نظامی یمنی شده و این جنگ به ویژه در جنوب این کشور شدت یافته است. کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی می گوید جنگ باید در یمن و به خصوص در بندر عدن و اطراف آن فورا متوقف شود. صلیب سرخ می گوید لازم است هر چه زودتر غذا، آب و کمک های درمانی و ملزومات شخصی مورد نیاز به منطقه برسد.

درخواست برای پایان اختلافات

یوشیهید سوگا، سروزیر کابینه ژاپن روز گذشته از فرماندار اوکیناوا خواست تا پیش از سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن در پایان ماه جاری میلادی، به اختلافات طولانی درخصوص ساخت یک پایگاه هوایی امریکایی در این جزیره پایان دهد. گفتنی است ساخت این پایگاه که ابتدا در سال 1996 میلادی مطرح شد، به دنبال مخالفت های محلی از سوی ساکنان این جزیره با مشکل مواجه شده است. ساکنان این جزیره می گویند، آنها در حال حاضر نیز متحمل میزبانی بیش از نیمی از 47 هزار نیروی امریکایی مستقر در ژاپن هستند.