آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۲۶
سلامت
۱۶

مبتلایان به سنگ کلیه لبنیات مصرف کنند

دکتر رضا کریمی

اکثر افراد پس از ابتلابه سنگ کلیه و درمان، دوباره به آن دچار می شوند. بیماران اغلب با توجه به تصور اشتباه موجود، مصرف لبنیات و کلسیم را در رژیم غذایی خود بشدت کاهش می دهند، حال آن که این کار نه تنها فایده ای برای بیمار ندارد بلکه ریسک سنگ را نیز افزایش می دهد.

سنگ های کلیه از مشکلات شایع سیستم ادراری است که اغلب با درد شدید در سنگ های کلیه یا انسداد ادراری و آسیب به کلیه در سنگ های بزرگ بروز پیدا می کند.

دکتر محسن مطلبی، متخصص کلیه و مجاری ادرار با بیان مطلب فوق در گفت وگو با فارس گفت: بر خلاف تصور عمومی، ارتباط کمی بین کلسیم مصرفی فرد و کلسیم زیاد ادرار وجود دارد. در حقیقت چند علت مهم، عامل کلسیم فراوان ادرار است که فقط یکی از آنها ارتباط با کلسیم رژیم غذایی دارد و بقیه علل هیچ ارتباطی به کلسیم مصرفی ندارند و محدودیت کلسیم در رژیم غذایی در این علل باعث کم شدن کلسیم ادرار فرد نمی شود.

وی تاکید کرد: به این دلیل هیچ گاه در فردی که سنگ سیستم اداری دارد نباید توصیه به کاهش مصرف لبنیات شود جز در موردی که توضیح داده شد که کلسیم ادرار با کلسیم رژیم غذایی ارتباط دارد و آن هم به اثبات نیاز دارد و در این مورد هم محدودیت کلسیم رژیم غذایی باید کنترل شده باشد چون محدودیت زیاد باعث ایجاد سنگ اگزالات می شود.