آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۲۶
صفحه آخر
۲۰
خبر

دانشمندان ژن های عامل سرطان مرگبار مغز را خاموش کردند

دانشمندان علم پزشکی دانشگاه نورث وسترن، مولکول آر ان ای کوچکی را شناسایی کرده اند که می تواند ژن های عامل سرطان را در مو ش های مبتلابه تومور مغزی گلیوبلاستوما مولتی فرم (GBM) خاموش کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که داروهای شیمی درمانی استاندارد برای متوقف کردن تولید مثل سلول های سرطانی، به دی ان ای آسیب می رسانند، شیوه جدید منبع تولیدکننده سلول های سرطانی یعنی ژن هایی را سرکوب می کند که پروتئین های خاصی را بیش از حد معمول بیان می کنند.

دانشمندان، مولکول miR 182 را به عنوان سرکوب کننده تومور گلیوبلاستوما شناسایی کردند که بیان چندین آنکوژن را کاهش می دهد. این آنکوژن ها رشد سرطان را افزایش می دهند.از نانوسازه هایی موسوم به اسیدهای نوکلئیک کروی (SNAs) برای تحویل دادن ایمن miR 182 به مانع مغزی خون به منظور رسیدن آن به سلول های تومور استفاده شد. در آن جا این مولکول به طور مستقیم چندین آنکوژن را به طور همزمان هدف قرار داد و موجب مرگ سلول سرطانی و کاهش رشد این سلول ها شد.

مولفه های SNA از چندین رشته دی ان ای و آر ان ای تشکیل شده اند که به طور متراکمی به دور مرکز یک نانوذره آرایش شده بودند. SNA مولفه هایی مناسب برای خاموش کردن ژن های خاصی هستند که در پیشرفت بیماری مبتلابه سرطان ایفای نقش می کنند.

مولکول miR 182، نوعی میکروآر ان ای است که به صدها ژن متصل می شود تا بیان پروتئین آنها را در سلول ها کاهش دهد. دانشمندان نشان دادند که بیماران مبتلابه سرطان دارای سطوح بالاتر miR 182 شانس بیشتری برای زنده ماندن به مدت طولانی تر از دارند.

محققان معتقدند، هنوز مطالعات بیشتری برای آزمایش miR 182و سیستم تحویل نانوذرات پیش از آزمایش آنها بر روی بیماران مبتلابه گلیوبلاستوما مولتی فرم باقی است. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Genes and Development منتشر شده است.