آرشیو دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۲۶
حوادث
۱۹

مجازاتی سنگین در انتظار متهم

فرهاد شهبازوار

بررسی زوایای پرونده آدم ربایی جوان شیطان صفت در پوشش مسافرکش، سه اتهام را از طرف متهم محرز می کند. جرایمی که هرکدام به تفکیک قابل بررسی است و مجازات های مخصوص به خود دارند. اولین اتهامی که در این پرونده مطرح می شود آدم ربایی است. وقتی راننده خودرو برخلاف میل و خواسته مسافرش، از مسیر مستقیم منحرف می شود یعنی او مرتکب جرم آدم ربایی شده، که طبق قانون مجازات، 5 تا 15 سال حبس برای محکومان این جرایم در نظر گرفته می شود.

در دومین اتهام، هرچند این پسر جوان در هیچ یک از اقدامات مجرمانه اش نتوانسته به خواسته اش برسد و در هر دو مورد ناکام مانده، اما اقدام به شروع جرم یکی دیگر از مصادیق بارز اتهاماتش است. با این حال در قانون، مجازات شروع به جرم نمی تواند برابر با مجازات خود آن جرم باشد، اما به هرحال شروع به جرم آن هم در رابطه با تجاوز به عنف اتهامی سنگین و قابل رسیدگی در دادگاه خواهد بود.

درخصوص یکی از طعمه های این راننده که برای حفظ شرافتش خود را از خودروی او به بیرون پرت کرده که اکنون فوت کرده است باید قضات با توجه به شرایط وقوع حادثه درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن تصمیم گیری کنند.

سومین اتهام هم درواقع تعدد جرم است که در این پرونده باید به آن رسیدگی شود. این که مردی با زور و قصد تجاوز به عنف طعمه هایش را ربوده در جریان این درگیری ها آسیب های جسمانی را هم به آنها وارد کرده که این صدمات هم قابل بررسی و صدور رای است. مجازات سریع این مجرمان می تواند نقش مهمی در پیشگیری از جرم داشته و این هشدار را به دیگر متهمان خواهد داد که بزودی نوبت آنها نیز خواهد شد و به سزای کارهای خود می رسند.