آرشیو پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۲۹
فرهنگ و هنر
۵

عبور امینی از «لب خط قرمز»

اسماعیل امینی «لب خط قرمز» را که دربردارنده یادداشت های مطبوعاتی اش در عرصه طنز است منتشر خواهد کرد.

به گزارش مهر، این شاعر و طنزپرداز از انتشار مجموعه یادداشت های طنز مطبوعاتی خود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مجموعه«لب خط قرمز» اکنون آماده انتشار است. این کتاب مجموعه ای از طنزهای مطبوعاتی است که سالیان قبل در روزنامه ها جام جم و تهران امروز منتشر شده که به همراه تعدادی از داستان های کوتاه منتشر نشده من در یک کتاب گردآوری شده است.او ادامه داد: این یادداشت ها گزیده ای از طنزهای مطبوعاتی من است که فاقد تاریخ مصرف هستند.

این شاعر در ادامه به مشکل اساسی طنزهای مطبوعاتی از نگاه خود اشاره کرد و گفت: به نظر من مشکل اساسی طنزپردازان مطبوعاتی ایران این است که بدون سبک هستند و انگار همه سعی دارند از روی دست هم بنویسند.

به گفته امینی طنزپردازی بدون سبک مطبوعاتی امروز ایران تنها تابع موج های خبری است که باعث شده منطق و نگرش از آن خارج شده و جای خود را به برخی شوخی های ساده و معمولی بدهد که کمکی به اصلاح ساختارهای اجتماعی خود نمی کند و حتی روی زبان و طرز نگاه طنزپردازان دیگر نیز موثر نیست در حالی که در گذشته های نه چندان دور تجربه انتشار نشریاتی مانند «گل آقا» ثابت کرد که می شود با رعایت اصول هنری، طنزی تاثیرگذار و صاحب سبک خلق کرد.

کتاب «لب خط قرمز» از سوی نشر سوره مهر منتشر می شود. اسماعیل امینی در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب امسال همچنین سه کتاب «دلقک و شاعر دربار» شامل شعرهای طنز را توسط نشر شهرستان ادب، «نشر اکاذیب» شامل سروده های طنز را توسط نشر سروش و «دکتربازی» شامل اشعار طنز را توسط نشر سپیده باوران به مخاطبان عرضه خواهد کرد.