آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۷
اقتصاد
۵

عدد نوشت

پیش بینی رشد ترانزیت

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری از هدفگذاری رشد پنج تا 10 درصدی رشد ترانزیت در سال 1394 خبر داد. محمدجواد عطرچیان گفت: سازمان راهداری کشور به طور معمول در برنامه های سالانه خود میزانی از رشد را برای ترانزیت درسال آینده در نظر می گیرد که البته میزان این رشد و نحوه تحقق آن به شرایط اقتصادی کشور بستگی بالایی دارد. وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بحث لغو تحریم ها و افزایش توان تجاری ایران رشدی که برای ترانزیت در نظر گرفته شده بین پنج تا 10 درصد است که البته ما امیدواریم با اقدامات صورت گرفته رشد 10 درصدی تحقق یابد. زیرا در سال 93 و با وجود برخی محدودیت ها توانستیم رشد ترانزیتی بیش از شش درصد را ثبت کنیم که این رقم می تواند در سال 94 افزایش یابد.

نیروگاه های تعمیر شده

از نیمه شهریور ماه سال گذشته تاکنون که تعمیرات دوره ای نیروگاه ها آغاز شده است تا پایان هفته نخست سال جاری، 70 درصد نیروگاه های کشور تعمیر شدند. به گزارش ایسنا، از ابتدای دوره تعمیر نیروگاه های کشور که از 15 شهریورماه آغاز شده، تاکنون عملیات تعمیر 66 هزار و 77 مگاوات ظرفیت نیروگاهی معادل 69. 37 درصد کل برنامه تعمیر نیروگاه ها اجرا شده است. بر این اساس پس از تعمیر حدود 70 درصد نیروگاه واجد شرایط، اکنون 2410 مگاوات از برنامه تعمیر اساسی و 2573 مگاوات از برنامه تعمیر دوره ای نیروگاه ها در حال اجراست و تا پایان برنامه تعمیر نیروگاهی، 14 هزار و 161 مگاوات تعمیر اساسی و 81 هزار و 97 مگاوات تعمیر دوره ای بر روی نیروگاه ها انجام می شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاو خدمات عمومی در سال 1394 را 9 درصد اعلام کرد. علیرضا طاری بخش، با بیان اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال جاری، 9 درصد است گفت: این نرخ شامل 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض است که مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می باید از ابتدای سال 1394، در کلیه مبادلات اقتصادی فیمابین (عرضه کالاو ارایه خدمات عمومی)، 9 درصد مالیات و عوارض را در صورتحساب های صادره اعمال و از خریداران اخذ کنند.