آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۷
جهان
۶

فابیوس به ریاض رفت

پس از سفر معاون وزیر خارجه امریکا به عربستان، اکنون لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در سفری به ریاض، از حمایت خود از حملات ائتلاف عربی به رهبری سعودی ها به یمن خبر داده است. پیش از آغاز این سفر رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود که لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور در این سفر خود با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و تعدادی از مقامات این کشور برای بررسی مسائل مشترک از جمله روابط دو جانبه میان دو کشور و پرونده هسته ای ایران و روند سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها و تحولات بحران یمن دیدار می کند.

از زمانی که فرانسوا اولاند، رییس جمهوری سوسیالیست فرانسه از سال 2012 تصدی این پست را برعهده گرفت، ریاض روابط گسترده ای را با پاریس برقرار ساخته است. رومن نادال نیز در اظهارات خود تایید کرده بود فابیوس به حمایت فرانسه و ایستادگی آن در کنار شرکای خود در منطقه جهت «بازگرداندن ثبات و امنیت» تاکید خواهد کرد.

لازم به ذکر است به نظر می رسد طرف فرانسوی به هر جایی که واشنگتن قدم می گذارد، وارد می شود. احتمال آنکه پاریس از جنگ جدید در خاورمیانه به دنبال معاملات تسلیحاتی جدید با ریاض و شرکایش باشد نیز بسیار زیاد است.