آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۳۲۱۷
جهان
۶

تایید حکم اعدام رهبر و شماری از اعضای اخوان المسلمین

قریب دو سال از برکناری محمد مرسی از قدرت توسط ارتش مصر می گذرد و همچنان سلسله دادگاه هایی برای هواداران اخوانی مرسی برگزار می شوند که احکام صادره از اغلب آنها به حبس ابد و اعدام رهبران و حامیان اخوان المسلمین ختم می شود.

در جدیدترین حکم، دادگاهی در مصر حکم اعدام محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین و 11 نفر دیگر از اعضای این گروه را تایید کرده است. این دادگاه در واقع دادگاه تجدیدنظر بخشی از محکومان دادگاه دسته جمعی است که در آوریل 2014 (اردیبهشت 1393)، برگزار شد و در آن 683 نفر از جمله محمد بدیع،

رهبر اخوان المسلمین به اعدام محکوم شدند.

براساس حکم جدید همچنین یک مصری امریکایی تبار و چندین نفر دیگر هم به حبس ابد محکوم شده اند. رسانه های مصر روز 16 مارس (25 اسفند) از صدور حکم اعدام بدیع و شماری از اعضای ارشد این گروه به دلیل اقدام مسلحانه علیه حکومت خبر داده بودند و روز گذشته صدور این حکم تایید شده است. در این حکم، اتهام بدیع و یاران اخوانی او ایجاد آشوب و خشونت و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی اعلام شده است.

قبلایک بار دیگر نیز بدیع و 36 نفر دیگر از محکومین به اعدام، با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شده بودند. دولت مصر اخوان المسلمین را که پس از انقلاب 2011 قدرت را در دست داشت و شواهد نشان می دهد از حمایت بخش قابل توجهی از مصری ها برخوردار است، یک گروه تروریستی می داند.

اخوان المسلمین اعتراض های خود را در پی برکناری محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر در ژوییه 2013 آغاز کرد. اما تجمع هواداران این حزب با برخورد

خشونت آمیز ارتش مصر برچیده شد. حتی در این میان در وقایعی چون تجمع مسجد رابعه عدویه، ارتش مصر با به خیابان کشاندن تانک های زرهی خود، حدود 100 نفر را به خاک و خون کشید. بعد از آن اعضا و همکاران اخوان المسلمین زیر فشار شدید حکومت قرار گرفتند و شمار زیادی از آنها دستگیر شدند. بر اساس برخی آمارها به دنبال تغییر دولت مصر حدود 16 هزار نفر زندانی شده اند که بسیاری از آنها در معرض اعدام یا مجازات های سنگین دیگر هستند.