آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۳۱
جهان
۶

افزایش قدرت نظامی چین، نگرانی تازه آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در آخرین گزارش خود با اشاره به افزایش توان نظامی چین، از این موضوع ابراز نگرانی کرد. مجله دیپلمات که به تحلیل و بررسی مسائل منطقه شرق آسیا می پردازد، روز گذشته به گزارش جدید پنتاگون اشاره کرد که در آن یکی از دستاوردهای دفاعی پکن به طور ویژه برجسته شده است و آن، ساخت سامانه و ناوشکن موشک انداز چینی است که می تواند برای انهدام ناوهای هواپیمابر دشمن به کار رود.

این سامانه «YJ-18 ASCM» نام دارد و روی ناوشکن «لویانگ 3» نصب شده است. فعلافقط یک ناوشکن لویانگ 3 با سامانه یادشده در اختیار نیروی دریایی چین است، اما چینی ها قصد دارند تا سال 2017، 10 ناوشکن دیگر از این نوع را به آب اندازند.

چین در سال های 2013 و 2014 بیش از هر کشور دیگری در جهان، ناو ساخته است و پیش بینی می شود این روند در سال های 2015 و 2016 نیز ادامه یابد. در بخشی از گزارش پنتاگون آمده است: نیروی دریایی چین 26 ناوشکن، 20 ناوچه جنگی، 85 شناور مجهز به موشک، 56 ناو آبی خاکی، 42 ناو مین گذار و مین روب، بیش از 50 ناو پشتیبان و 400 ناوچه پشتیبان دارد.

همچنین نیروی دریایی چین، 66 زیردریایی دارد که پنج فروند از آنها، زیردریایی های ویژه جنگ اتمی، چهار فروند دارای توانمندی پرتاب موشک های بالستیک اتمی و 57 فروند زیردریایی دیزلی هستند. پیش بینی می شود شمار زیردریایی های چین تا سال 2020 به بیش از 70 فروند برسد.