آرشیو شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۲۲۷۸
سیاست
۲

کوتاه دیپلماسی

لغو تحریم های اتحادیه اروپا هم زمان با تایید پایبندی ایران

فارس: معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید تحریم های این اتحادیه علیه ایران هم زمان با تایید آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهند شد. هلگا اشمید درباره مناقشات مربوط به رفع مرحله ای یا یکباره تحریم ها علیه ایران پس از امضای توافق نهایی گفت: «مطابق آنچه در بیانیه مشترک موگرینی و ظریف آمده اتحادیه اروپا اجرای تمامی تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را هم زمان با راستی آزمایی آژانس از پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهد کرد.» وی درباره تصمیم روسیه برای اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران هم گفت که این اقدام نقض قطع نامه های تحریمی شورای امنیت تلقی نمی شود.

مذاکرات ایران و 1+5 هفته آینده در وین

ایرنا: اتحادیه اروپا اعلام کرد که مذاکرات نمایندگان 1+5 و ایران در روزهای 22 و 23 آوریل (دوم و سوم اردیبهشت) در وین برگزار می شود. به گزارش رویترز از بروکسل، اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: نشست دوجانبه میان «هلگا اشمید»، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای 22 و 23 آوریل برگزار می شود. همه این نشست ها میان مدیران سیاسی ایران و گروه 1+5 برگزار می شود.

استقبال مشروط عراق از کمک های ایران

مهر: «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق، در نشستی خبری در واشنگتن ضمن استقبال از کمک های ایران در مقابله با تروریست های داعش تاکید کرد: کمک ها نباید باعث شود تا حاکمیت عراق نقض شود. هرگونه کمکی برای مقابله با گروه های تروریستی در عراق تنها باید از طریق دولت عراق و نه گروه های سیاسی انجام شود. شبکه بی سی سی نیز در خبری نوشت: العبادی با ابراز نارضایتی از انتشار تصاویر حضور سردار «قاسم سلیمانی» در عراق گفته انتشار این عکس ها فکر بدی بوده؛ زیرا عراقی ها خود در حال مبارزه برای نجات کشورشان هستند.