آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۵۹۰۸
سینمای ایران
۷
مرور

بررسی سینمای معاصر ترکیه

یکی دیگر از بخش های جنبی سی و سومین جشنواره بین المللی فجر بررسی سینمای ترکیه تحت عنوان «چشم انداز سینمای ترکیه» خواهد بود. به سنت معمول هر سال در جشنواره بین المللی فیلم فجر سینمای یک کشور مورد واکاوی قرار می گیرد و امسال جشنواره فجر، به بررسی سینمای معاصر ترکیه می پردازد.

طبق برنامه بین 7 تا 10 فیلم از سینمای ترکیه در جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده خواهد شد. فیلم های انتخابی، تولید سال های 2014 و 2015 است که با حضور سازندگان فیلم ها، منتقدین و کارشناسان سینمای ایران، سینمای ترکیه و متخصصان و صاحبنظران سینمای بین الملل مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.

این فیلم ها در دو پنل با عنوان «جایگاه سینمای ترکیه و ایران در جهان و جهان اسلام» و «وجوه اشتراک و افتراق سینمای ترکیه و ایران» در قالب یک گردهمایی با حضور سینماگران ایران و ترکیه بررسی خواهند شد.

برای آشنایی بیشتر با سینمای ترکیه نیز یک کتاب و یک نشریه در مورد سینمای ترکیه در حال آماده سازی است که کتاب مورد نظر با عنوان «یادداشت هایی بر سینمای ترکیه» نوشته نیلگون آبیسل است که دکتر عبدالحسین لاله آن را ترجمه کرده و در طول جشنواره ارائه خواهد شد.