آرشیو دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۳۸
پرونده
۱۰

اعضا و اندام های پیوندی

هر فرد مرگ مغزی با اهدای یک تا هشت ارگان خود می تواند یک تا هشت نفر را از مرگ نجات دهد و با اهدای یک تا 53 نسج خود می تواند یک تا 53 نفر را از معلولیت نجات دهد. نسج یعنی پوست، تاندون، استخوان، قرنیه و... ارگان ها شامل قلب، کبد، کلیه، روده، ریه و لوزالمعده می شود.

ایران از معدود کشورهای دنیاست که همه پیوندها در آن انجام می شود. حتی اکنون پیوند پوست و قرنیه هم در کشور انجام می شود.

برای پیوند پوست یک لایه سطحی از پوست برداشته می شود و در شکل ظاهری جسد فرد متوفی تغییری ایجاد نمی شود. در پیوند قرنیه نیز به جای قرنیه پروتز در چشم بیمار گذاشته می شود. تنها پیوندی که در ایران انجام نمی شود پیوند اندام یا همان پیوند دست و پا است که اکنون فقط در اروپا انجام می شود. از نظر قانونی برای انجام این پیوند مجوز صادر شده است. دو سال پیش به طور آزمایشی پیوند دست و پا انجام شد که موفقیت آمیز نبود.

پیوند از مرگ قلبی اکنون در بعضی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. اگر در فردی که دچار مرگ قلبی شده است بلافاصله در مدت زمان 5 دقیقه دو لوله جریان خون وارد دو شریان ران فرد شده و جریان خون برقرار شود، می توان تا 2.5 ساعت فرد را زنده نگه داشت تا پس از گرفتن رضایت از خانواده، کلیه و کبد او را پیوند زد. در این روش در زمینه قلب و ریه هنوز موفقیتی به دست نیامده است. اما در ایران با وجود این که پزشکان از دانش فنی این کار برخوردارند فقط پیوند از مرگ مغزی انجام می شود.

تعداد افراد مرگ مغزی در کشور ما بالاست اما در دنیا این طور نیست. در ژاپن حتی از افرادی که دچار کما شده اند هم امکان پیوند وجود دارد.