آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۹
اخبار کشور
۲

موسسه تحقیقات استراتژیک فرانسه: پیام سیاسی تحویل اس-300 به ایران مهم تر از پیام نظامی آن است

مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک فرانسه در گفت وگو با روزنامه فرانسوی لیبراسیون در خصوص تصمیم مسکو برای تحویل اس-300 به ایران اعلام کرد پیام سیاسی تحویل این سامانه به ایران بسیار مهم تر از پیام نظامی آن است.

به گزارش فارس، کامیل گراند، مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک فرانسه در گفت وگو با روزنامه لیبراسیون در تحلیل این تصمیم کرملین اعلام کرد: تعلیق تحویل موشک های اس300 از سوی روسیه به ایران بنا به درخواست آمریکا و اسرائیل بوده چرا که این موشک ها موجب تجهیز ایران به توان دفاع ضدهوایی می شود که تاکنون از آن برخوردار نبوده است.

این تحلیلگر در خصوص بعد زمانی تحویل این موشک ها گفت: پیام سیاسی تحویل اس300 به ایران بسیار مهمتر از پیام نظامی آن است. روسیه همچنین نشان داد که مایل است از لحاظ سیاسی و تجاری ذینفع و سودبرنده اصلی بازگشت ایران به صحنه بین المللی و لغو تحریم ها باشد اما این در عین حال راهی است که مسکو می تواند از طریق آن در بطن بازی در خاورمیانه قرار بگیرد. پس از سوریه و عراق، هم اکنون نوبت ایران است. مثلث «دمشق تهران مسکو» هم اکنون تشکیل شده و این پیامی بسیار شفاف برای کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و آمریکاست.

وی ادامه داد: روسیه قصد دارد بار دیگر به عامل و بازیگری عمده در صحنه خاورمیانه بدل شود و درصدد است حمایت آن دسته از کشورهای منطقه را که مواضع نزدیکی با غرب ندارند، از آن خود کند اما باید توجه داشت که تمایلات مسکو تنها به اینها محدود نمی شود.