آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۹
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: سیاست های نادرست بانکی بخش تولید را ورشکسته کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ بهره تسهیلات بانکی واقعی شود، گفت: در حال حاضر بخش تولید با بهره 32 درصدی فلج و تعطیل شده است.

رجب رحمانی در گفت وگو با میزان، افزود: اگر دولت توانایی کاهش نرخ سود بانکی را ندارد می تواند تفاوت آن را به صورت یارانه به تولید پرداخت کند تا تولید دچار ضرر و زیان نشود.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بخش تولید به دلیل سیاست های نادرست بانکی به سوی ورشکستگی و تعطیلی حرکت کرده اند.

وی تصریح کرد: نرخ بهره تسهیلات واقعی 32 درصد است، دولت باید برای این رقم که واقعیت کنونی نظام بانکی است فکر جدی کند و نرخ بهره تسهیلات بانکی را به صورت واقعی کاهش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه، باید گفت که هیچ تناسبی بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم 16 درصدی وجود ندارد، بنابراین مسئولان حوزه بانکی باید به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین این دو باشد.

رحمانی افزود: به هر حال نرخ تورم در ماه های گذشته کاهش پیدا کرده اما نرخ سود بانکی دست نخورده باقی مانده است.

گفتنی است اخیرا مدیران بانکهای دولتی و خصوصی توافق کردند که از 15 اردیبهشت ماه 2 درصدنرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات را پایین بیاورند. اما نگرانی که در این زمینه وجود دارد اینکه اولامیزان کاهش 2 درصدی نرخ سود چندان باعث رونق بخش تولید نخواهد شد و ثانیا تجربه نشان داده که برخی بانکها در عمل پایبندی چندانی به توافقات ندارند و لذا برخی کارشناسان پیش بینی می کنند اگر بانک مرکزی نظارت قوی در این باره نداشته باشد موضوع کاهش 2 درصدی پس از چندی فراموش می شود.