آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس سازمان غذا و دارو: داروهای ایرانی امسال گران نمی شوند

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آمار داروهای پرمصرف، ادامه حمایت از بیماران صعب العلاج و عدم افزایش قیمت دارو های تولید داخل توضیح داد.

رسول دیناروند، پرمصرف ترین داروهای سال 93 را سه گروه از داروهای OTC برشمرد و با نام بردن از استامینوفن، استامینوفن کدئین آن ها را پرمصرف ترین داروهای کشور اعلام کرد.

وی همچنین به آنتی بیوتیک هایی مثل کپسول آموکسی سیلین و همچنین داروهای دیابتی اشاره کرد و گفت: اگر چه کاهش آمار مصرف به نفع سیستم دارویی کشور است اما در برخی موارد مصرف دارو به نفع بیمار است، مثلادر مورد بیماران دیابتی باید آن ها را به مصرف مورد نیاز که بسیار بیشتر از آمارهای کنونی خواهد بود ترغیب کرد.

او در ادامه عنوان کرد: تلاش می کنیم پوشش بیمه ای 300 قلم داروی بیماران خاص به خاطر کمبود بودجه کم نشود، چنانچه اعتبارات موجود جواب نداد از طریق صرف جویی و جا به جایی بودجه تامین داروهای بیماران صعب العلاج ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به این سوال که چند قلم داروی دیگر می تواند به فهرست 300 قلم داروی بیماران خاص اضافه شود، عنوان کرد: می توانست حدود 30 درصد به این فهرست داروها اضافه شود که به دلیل نبود اعتبار این کار صورت نخواهد گرفت.

دیناروند همچنین اولویت حوزه دارو را کنترل قیمت دارو در سال 94 عنوان کرد و گفت: در سال 94 کنترل هزینه ها در این حوزه بسیار جدی خواهد بود و سیاست دولت عدم افزایش قیمت ها در حوزه دارو است.

وی درباره قیمت داروهای وارداتی نیز اظهار داشت: همواره جا برای کاهش قیمت وجود دارد. بعد از تفاهمنامه با کشورهای 5+1 با هزینه های کمتری داروهای وارداتی تامین خواهد شد و ما امیدواریم این کاهش هزینه ها اتفاق بیفتد و در سال 94 شاهد کاهش قیمت های داروهای وارداتی باشیم.

وی ادامه داد: عواملی که موجب می شود قیمت ها افزایش پیدا کند، کنترل می شود و این امر روی تولید داخل هم تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین تولیدکنندگان نباید انتظار افزایش قیمت داروهای تولید داخل را داشته باشند.