آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۹
صفحه آخر
۱۲

گاردین گزارش داد: نقش آمریکا درکشت مواد مخدر افغانستان و سودکلانی که بلک واتر به جیب زد

روزنامه گاردین در مطلبی به بررسی نقش آمریکا در گسترش کشت مواد مخدر در افغانستان و سود کلانی که شرکت امنیتی«بلک واتر»در این میان به جیب زده پرداخت.

روزنامه انگلیسی گاردین در باره نقش آمریکا در افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان نوشت: «در جریان سال های اخیر، تولید موادمخدر به شکل تدریجی در افغانستان افزایش یافته و سال گذشته به بالاترین میزان خود رسید با این حال، برنده تلاش های مبارزه با مواد مخدر، مردم افغانستان نبودند، بلکه شرکت اجیر و بدنامی بود که پیش از این با نام «بلک واتر» شناخته می شد.»

این گزارش می افزاید: «آماری که اخیرا منتشر شده، نشان می دهد که این شرکت امنیتی خصوصی، با نام تجارتی جدیدش یعنی «آکادمی» یک چهارم یک میلیارد دلاری را که در تلاش های وزارت دفاع آمریکا در راستای از بین بردن مواد مخدر در افغانستان به مصرف رسیده است، به دست آورده و این مبلغ، حدود 21 درصد 5/1 میلیارد دلار پول قراردادهایی را تشکیل می دهد که پنتاگون از سال 2002 بدین سو برای این کار اختصاص داده است.»

گاردین می افزاید: «با توجه به سلسله تحقیقات رسمی جدید، تلاش های آمریکا برای ریشه کن کردن تجارت این مواد، هرگز به نتیجه نرسیده است و بیهودگی این تلاش ها نیز آن ثابت شده است. جنبه های دیگر میلیاردها دلاری که آمریکا در جریان 13 سال گذشته در افغانستان سرازیر کرده است، حتی به رونق مواد مخدر کمک کرده است.»

در این روزنامه انگلیسی همچنین آمده: سال گذشته سازمان ملل گزارش داد که از سال 2001، زمین هایی که برای کشت تریاک استفاده می شود، 60 درصد گسترش یافته است و به 209 هزار هکتار رسیده است.

«آکادمی» یا «بلک واتر» سابق، در افغانستان تاریخ بدنامی دارد. با توجه به گزارش مجلس سنای آمریکا، بلک واتر زمانی یک شرکت سایه را راه انداخته بود تا فعالیت هایش را مخفی نگهدارد؛ به طوری که کشتار افراد مردم عادی عراقی و افغان توسط کارمندان این شرکت، مانع قراردادهای آن نشود.

این شرکت در عراق نیز غیر نظامیان زیادی را به خاک و خون کشیده است.

این جنایات باعث شد، بلک واتر از عراق اخراج شود. هستند تحلیلگران زیادی که معتقدند، دولت آمریکا با اجیر کردن چنین جانیانی تلاش می کند با نام دیگران دست به جنایات جنگی بزند تا در محافل بین المللی- به زعم خود- پاسخگو نباشد!