آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۱۰
بین الملل
۲۱

اروپا

جلسه اضطراری اروپایی ها پس از فاجعه مدیترانه

مرگ 900 مهاجر در آب های مدیترانه وزرای خارجه کشورهای اروپایی را برای یافتن راهکارهایی جهت مقابله با پدیده مهاجرت غیرقانونی به جلسه اضطراری در لوکزامبورگ کشاند.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا که فاجعه مرگ 900مهاجر روز یکشنبه در دروازه های آبی کشورش رخ داد، ضمن تشکیل جلسه اضطراری کابینه، از اتحادیه اروپا خواست برای نجات جان مهاجران در دریای مدیترانه کاری انجام دهند. به گزارش ایسنا، رنتزی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت ایتالیا مصمم است، قاچاقچیانی را که مسئول حادثه غرق شدن این کشتی بوده اند، پیدا کند و به محاکمه بکشاند. وی افزود: از اتحادیه اروپا می خواهد روز پنجشنبه یا جمعه نشستی اضطراری برای بررسی معضل غرق شدن مهاجران تشکیل شود. اما وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه دیروز خود در لوکزامبورگ معضل مهاجرت غیرقانونی به اروپا را بررسی کردند.

کشورهای اتحادیه اروپا بشدت از طرف نهادهای حقوق بشری متهم هستند در رسیدگی به معضل مهاجران در دریای مدیترانه و غرق شدن آنان کوتاهی کرده اند. کشورهای اتحادیه اروپا بجز ایتالیا عملیات نجات قایق مهاجران را بسیار محدود کرده اند با این استدلال که شاید باعث کاهش مهاجرت غیرقانونی از شمال آفریقا به قاره اروپا شوند. برآورد آژانس کنترل مرزی اتحادیه اروپا موسوم به «فرانتکس» نشان می دهد بیش از 276 هزار نفر در سال 2014 به صورت غیرقانونی وارد کشورهای اتحادیه اروپا شده اند که 155 برابر بیشتر از رقم اعلام شده در سال 2013 است.

پیروزی مخالفان ناتو و اتحادیه اروپا در انتخابات فنلاند

با شکست حزب محافظه کار «ائتلاف ملی» به رهبری «الکساندر استاب» نخست وزیر، حزب «مرکزی» از مخالفان دولت و حزب اروپاستیز «فنلاندی ها» با کسب بیشترین آرا در انتخابات پارلمانی فنلاند راه خود را به سوی قدرت بازکردند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج انتخابات، حزب مرکزی 49 کرسی و حزب فنلاندی ها 38 کرسی از مجموع 200 کرسی پارلمان را به دست آوردند؛ ائتلاف ملی نیز 37 کرسی و حزب سوسیال دموکرات ها 34 کرسی کسب کردند.