آرشیو چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۰
دانش
۱۲

راز تقلید صدای انسان از سوی طوطی ها

منبع: گاردین

اغلب با دیدن یک طوطی سوالاتی درباره میزان توانایی این پرنده در تقلید صدا و صحبت کردن به ذهن انسان خطور می کند. خیلی ها هنگام خریدن طوطی از کنار پرنده های کوچک و ارزان که به پاراکیت یا مرغ عشق معروف هستند، می گذرند و به دنبال طوطی های بزرگ تر، گران تر و پرسروصدا مانند مکائو، طوطی کاکولی، طوطی های آمازون یا طوطی های خاکستری آفریقا می روند.

اما واقعیت این است که مرغ عشق ها میان گونه های مختلف طوطی استعداد بیشتری در تقلید صدا دارند. احتمال تقلید صدای انسان میان این گونه بیشتر است و در مقایسه با دیگر گونه های طوطی قادر به یادگیری بیشتر و تقلید انواع صداها هستند. آنها تلاش می کنند تا صداها را با وضوح بیشتری تکرار کنند و همچنین در مقابل دوربین یا افراد و حتی در شرایط خاص تحت تاثیر اضطراب یا کمرویی قرار نمی گیرند.

اما چرا طوطی ها از انسان تقلید می کنند؟ طوطی ها پرندگان بسیار باهوش و اجتماعی هستند و طول عمر زیادی دارند. همه طوطی ها به یک اندازه توانایی تقلید و سخنگویی ندارند. مشاهدات نشان داده که طوطی خاکستری آفریقایی مقلد صدای دیگر طوطی هاست و صدای دیگر پرندگان طبیعت را بخوبی تقلید و بیان می کند. طوطی های آمازون فقط صدای هم گونه های خود و حتی گونه های هم منطقه خود را تقلید می کنند. بررسی های مختلف بیانگر آن است که طوطی های وحشی پس از دریافت و یادگیری صدا آن را تکرار می کنند. هر طوطی پس از به دنیا آمدن توسط خانواده خود نامگذاری می شود. در اجتماع طوطی ها برای حفظ انسجام برقراری ارتباط میان آنها، هر طوطی پس از شنیدن صدا از خانواده آن را تکرار می کند.

بنابراین یک طوطی که به دور از محیط وحشی بیرون است، مانند مرغ عشق، به طور طبیعی همانند طوطی وحشی صدای صاحب خود را تقلید و تکرار می کند. آنها پس از دریافت و یادگیری صدا از خانواده یا جفت خود آن را تکرار می کنند. در نتیجه طوطی ها و مرغ عشق ها در اثر همنشینی می توانند صدای انسان ها را نیز تقلید کنند.