آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۱
اخبار کشور
۲

با هدف توقف فعالیت هسته ای ایران، آمریکا تاسیسات هسته ای ایران را در ایالت تنسی شبیه سازی کرد

دولت آمریکا برای بررسی توان واقعی ایران در زمینه فناوری هسته ای، تاسیساتی مشابه نظنز و فردو را در ایالت تنسی این کشور ایجاد کرده است.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا، تاسیسات محرمانه ای مشابه تاسیسات هسته ای ایران در عمق جنگل های ایالت تنسی تاسیس کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، این تاسیسات در «اواک ریج» تنسی شامل ذخیره بزرگی از سانتریفیوژها است - برخی از آن ها بیش از یک دهه پیش از سوی لیبی تسلیم شده اند و برخی دیگر ساخته شده اند - که به دانشمندان کمک می کنند تا بتوانند «معقول ترین» تخمین را درباره توان واقعی ایران ارائه کنند.

یک کارشناس ارشد هسته ای که در این تاسیسات مشغول فعالیت است به نیویورک تایمز گفت: «ما در مورد سانتریفیوژهای ایران چیزهای بسیاری بیش از آنچه ممکن بود می دانیم.

این تاسیسات مشابه محرمانه، بخشی از یک برنامه وسیع تر شامل 9 آزمایشگاه ملی هسته ای - از جمله در اواک ریج تنسی، لس آلاموس و لیورمور - برای ممانعت از پیشرفت هسته ای ایران است.

به گزارش تسنیم،ارنست مونیز، که یک دانشمند هسته ای و وزیر انرژی آمریکا است، کسی است که بر این آزمایشگاه ها نظارت می کند، وی در یک مصاحبه گفت که دولت اوباما به دنبال راه حل های فنی در مذاکرات است و «اگر ما توانایی پرورش یافته ای طی چندین دهه گذشته نداشتیم» دیپلمات ها در تاریکی و عدم آگاهی کافی فرو رفته و دچار لغزش می شدند. هرچند مونیز در مورد تاسیسات محرمانه اواک ریج سخنی نگفت، اما بخشی از سخنان وی مربوط به اجرای حملات سایبری آمریکا و اسرائیل علیه تاسیسات غنی سازی نظنز است، جایی که وی به صورتی کلی گفت که آزمایشگاه های هسته ای به ایالات متحده «قابلیت اجرای کامل» توان اجرای یکی از پیچیده ترین تلاش ها برای کنترل تسلیحات را در طول تاریخ اعطا کرد.