آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۱
اخبار کشور
۱۰

آیت الله مکارم شیرازی: مشکل سلامت مواد غذایی بدون نظارت دقیق دولت حل شدنی نیست

استاد درس خارج حوزه گفت: نظارت های کنونی که بر مواد غذایی وجود دارد، مناسب نبوده و سبب زیاد شدن بسیاری از بیماری ها شده است؛ دولت باید به جد این مسئله را دنبال کرده و نظارت دقیقی بر مراحل تولید تا فروش مواد غذایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار دست اندرکاران هفته سلامت، گفت: اینکه هفته سلامت امسال به عنوان امنیت و سلامت غذایی از مزرعه تا سفره نامیده شد و بر این مسئله تمرکز یافت، بسیار مسرت بخش بود چرا که انگشت بر روی یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی گذاشته شده است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مرگ و میرها، ناتوانی ها، پیری زودرس و بسیاری از بیماری های مزمن به سبب غذای آلوده و نامناسب است؛ چنانچه پیام این هفته عملی شود، تاثیر زیادی در سلامت جامعه دارد و بار دستگاه های طبی و درمانی را نیز سبک می کند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: برخی برای درآمد بیشتر خود، مواد بی خاصیت و مضری همچون روغن پالم را در مواد غذایی به کار می برند و به هیچ وجه به فکر سلامت مردم نیستند؛ این در حالی است که اسلام اجازه چنین چیزی را نمی دهد و کسی که اسباب بیماری های گوناگون را فراهم می کند، ضامن افراد ضرر دیده خواهد بود.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: نظارت های کنونی که بر مواد غذایی وجود دارد، مناسب نبوده و سبب زیاد شدن بسیاری از بیماری ها شده است؛ دولت باید به جد این مسئله را دنبال کرده و نظارت دقیقی بر مراحل تولید تا فروش مواد غذایی داشته باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که باید از شایع شدن غذاهای غربی و مضر جلوگیری کرد، گفت: جلوگیری از آسیب رسیدن به سلامت جامعه، برنامه ریزی عملیاتی می خواهد؛ سمینار، همایش و گفت وگو خوب است اما این باید مقدمه اقدامات عملی باشد.

وی تاکید کرد: مشروبات الکلی، گوشت مردار و خون به سبب مسائل بهداشتی و ضرر آنها بر سلامت انسان حرام شده اند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: مردم باید علاوه بر نوع غذا، مقدار خوردن غذا را هم رعایت کنند؛ بسیاری از مشکلات به سبب اسراف در خوردن است.