آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۱
اقتصادی
۴

وزیر اقتصاد روسیه: حذف دلار از مبادلات روسیه و ترکیه کلید خورد

وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد: احتمالاروسیه فروش گاز خود به ترکیه را با لیر انجام خواهد داد.

به گزارش فارس، الکسی اولیاک اف وزیر امور اقتصاد روسیه اعلام کرد: هیچ منع قانونی برای انجام مبادلات تجاری دوجانبه با ارز دو کشور بین ترکیه و روسیه وجود ندارد.

وزیر اقتصاد روسیه تاکید کرد: ممکن است روسیه فروش گاز را به لیر ترکیه بفروشد و سرمایه گذاری های خود را در ترکیه با پول لیر انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه ممانعت قانونی برای حذف دلار از مبادلات دو کشور وجود ندارد، تصریح کرد: تنها موانع عملی و کاربردی باید بین دو کشور برطرف شود. قبل از هر چیزی نیاز است تا راه حلی برای نوسانات ارزی لیر ترکیه و روبل روسیه پیدا کنیم و دوم اینکه باید بدانیم دو کشور با پول همدیگر چکار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: باید صندوق سرمایه گذاری جدید برای رسیدن به این اهداف تاسیس شود.

پیمان های پولی دوجانبه، نهادی مالی است که طی چند سال گذشته به سرعت چشمگیری رشد کرده و در حال حاضر، حدود 50 کشور جهان دارای پیمان های پولی 2 و چندجانبه هستند این پیمان ها علاوه بر کاهش قابل توجه سیطره اختاپوسی دلار آمریکا بر مناسبات مالی جهان، به شکل گیری ایجاد نظام مالی نوینی درجهان منجر شده که می تواند پایان امپراتوری دلار را رقم بزند.

با اینکه کشورمان به دلیل تحریم های ظالمانه مالی و بانکی، با سخت ترین شرایط برای انتقال پول کالاهای صادراتی خود مواجه است و علیرغم پیشنهاد چند کشور مختلف برای انعقاد پیمان پولی دو و چندجانبه، تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و معلوم نیست چه زمان قرار است به این مهم پرداخته شود!؟ شایان ذکر است می توان مطالبات کشورمان از بسیاری از کشورهای طرف معامله با ایران را که به تدریج به دلیل تحریم های بانکی به بدهکاران کلان تبدیل شده اند، با استفاده از پیمان پولی مشترک وصول کرد و از تنگناهای تحریمی عبور کرد.