آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۱۲
اقتصادی
۶

طرح صادرات گاز به عمان وارد مرحله اجرا شد

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از حضور هیات عمانی در تهران برای انتخاب مشاور ایرانی مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز ایران به این کشور خبر داد. علیرضا کاملی با اشاره به اینکه هیات عمانی اوایل هفته جاری برای انتخاب مشاور ایرانی مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز ایران وارد تهران شد، گفت: این هیات قرار است تا اوایل هفته آینده برای انتخاب مشاور نهایی در تهران حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه این هیات در چند روز گذشته از شرکت های منتخب برای مشاوره انجام مطالعه خط لوله 200 کیلومتری از کوه مبارک به بندر صحار عمان بازدید کردند، تصریح کرد: در بازدیدهای انجام شده توانایی فنی و مهندسی مشاوران مورد بررسی قرار گرفت و هیات عمانی از توانایی آنها آگاه شد. کاملی با یادآوری اینکه در ماه های گذشته ارتباط نزدیکی میان کارشناسان دو کشور برقرار شده است، اظهار کرد: عزم جدی از سوی ایران و عمان برای نهایی کردن این طرح وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه این طرح در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است، گفت: بخش زمینی این طرح از رودان به کوه مبارک به طول تقریبی 200 کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز 200 کیلومتر است. وی افزود: طبق برنامه قرار است مطالعات مهندسی دو بخش دریایی و زمینی به صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

وزارت نفت، براساس توافق سال 2013 میان دو کشور، قرار است برای 15 سال روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحکیم روابط دو کشور می شود.