آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۱
معارف
۶

کتاب «صحیفه فاطمیه» به زیور طبع آراسته شد

هرگاه صحبت از دعا به میان می آید، بیشتر به موضوع اظهار حاجت یا حوائجی خاص به درگاه خداوند به منظور برآورده شدن آنها توجه می شود و گویی همین بعد از دعا برای دعا کننده کفایت می کند. اما با نگاهی به متن دعاهای موجود از ائمه اطهار(ع)، آنچه به روشنی به آن توجه شده، قرب به پروردگار متعال و دریافت ارزاق معنوی است. از سویی دغدغه های اجتماعی و رسیدگی به مشکلات دیگران نیز از دیگر نکات مهمی است که درباره دعا در اقوال ائمه(ع) به آن توجه شده است. در این راستا ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان منبعی غنی می تواند مورد رجوع قرار گیرد.

کتاب شریف صحیفه فاطمیه دربردارنده ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه زهرا(س) است که به کوشش شهربانو کندی و احمدرضا اخوت گردآوری شده و توسط نشر قرآن و اهل بیت نبوت(ع) در 256 صفحه و شمارگان 7000 نسخه برای علاقه مندان عرضه می شود.

ادبیات ویژه، کم حجم بودن در عین جامعیت و گره گشا بودن از ویژگی های ممتاز ادعیه این وجود نورانی است. لذا بانوان برای تامین توجه خود به خداوند(قانت شدن) در لابه لای مشغله هایشان و مردان برای تقویت توان اجتماعیشان(قوام بودن) نیازمند چنین فرهنگ غنی ای هستند و این انگیزه اصلی در جمع آوری ادعیه و نمازهای حضرت در این مجموعه بوده است.

اکثر دعاها با بستر روایی آنها ذکر شده تا تمامی فضا در دریافت مفهوم کامل دعا به مخاطب منتقل شود.

در جمع آوری این ادعیه و نمازها سعی بر جستجو در تمامی کتب روایی و دعایی بوده که برای این منظور کتاب های «مسند فاطمه الزهرا(س)» و «صحیفه الزهرا(س)» بسیار راهگشا بوده اند. محتوای کتاب در شش بخش تنظیم گردیده است:

بخش اول شامل ادعیه ایام هفته و ماه، بخش دوم تعقیبات نمازهای یومیه، بخش سوم ادعیه در حوائج، بخش چهارم ادعیه عمومی، بخش پنجم نمازهای حضرت صدیقه طاهره(س) و بخش ششم حدیث کساء است.

پایان کتاب مزین به خطبه شریفه فدکیه شده است که به دلیل اهمیت این خطبه در داشتن روحیه مبارزه با طاغوت، خود دعایی عملی است.

لازم به ذکر است این کتاب نفیس در قالب یک لوح فشرده نیز عرضه می گردد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 88536795 021 تماس بگیرند و یا عدد 12 را به شماره 500024207 ارسال نمایند.