آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۵
اقتصادی
۴

خبرگزاری ها: انفعال اقتصادی دولت منجر به ریزش های مداوم بورس شده است

روند نزولی شاخص بورس که از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شده بود طی 6 روز اخیر نیز تشدید شد و زمینه نارضایتی سهامداران که به دلیل گره خوردن شاخص بورس به مذاکرات هسته ای می باشد را فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری ها، در شرایطی که دولت طی 19 ماه فعالیت، تمام برنامه های اقتصادی خود را منوط به توفیق در مذاکرات هسته ای کرده است، در این میان بازار بورس ضربات سهمگین و شدیدی خورده و متضرر شده است.

عرضه های سنگین سهام در بورس تهران در کنار ابهامات سیاسی ناشی از مذاکرات هسته ای موجب شد تا سهامداران تالار شیشه ای بار دیگر ناامید شده و عطای سرمایه گذاری در این بازار را به لقایش ببخشند. به طوری که با ایجاد فضای ابهام و احتیاط در بورس تهران، بار دیگر سهامداران بی اعتماد شده و نسبت به فروش سهام خود و خروج از این بازار اقدام کنند.

به طور نمونه در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه شاخص بورس برای ششمین روز پی درپی منفی بود و با افت 632 واحدی تا ارتفاع 65 هزار و 576 واحدی سقوط کرد.با این حال در بازار دیروز اکثر شرکت ها منفی شده و شرکت های کشتیرانی، بانک پاسارگاد، تاپیکو، بانک ملت، پالایشگاه اصفهان، بانک صادرات، پالایشگاه بندرعباس، بانک تجارت، فولاد، ارتباطات سیار و مخابرات بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.علاوه بر این شرکت های مطرحی چون نفت پارس، پالایشگاه اصفهان، بندرعباس و پتروشیمی فناوران و شازند، بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

شاخص بورس درحالی در شش روز معاملاتی پی درپی 1800 واحد ریزش داشته است که رئیس کمیسیون اصل نود مجلس هم درباره نوسانات شدید در بازار بورس گفته است که درخصوص نوسانات و وضعیت کنونی بازار بورس و پرونده ای که در این رابطه در کمیسیون اصل نودم مجلس وجود دارد، قرار شده که فطانت رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیحات به مجلس برود.

گفتنی است انفعال اقتصادی دولت یازدهم باعث شده از دی ماه سال 92 تاکنون شاخص بورس نزدیک به 25 هزار واحد سقوط کند و سهامداران با زیان های بیش از 50 درصد مواجه شوند، این درحالی است که دولت روحانی در بدو شروع به کار خود وعده رونق بورس را داده بود.