آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۵
ورزشی - اخبار کشور
۹

مصرف نمک در ایران 2 برابر میزان مجاز است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف نمک در ایران دو برابر میزان مجاز است که این مهم زنگ خطری برای سلامتی مردم محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، زهرا عبداللهی در همایش هفته سلامت با رویکرد ایمنی غذا از مزرعه تا سفره با اشاره به اینکه بخش عمده ای از نمک دریافتی مردم کشور ما از نان تامین می شود، افزود: مصرف غذاهای آماده و کنسروی، فست فودها، تنقلات پرنمک مثل پفک و ترشی و شورها نمک بسیار بالایی دارند که برای سلامتی مضر هستند.

وی بیان داشت: 80 درصد از بیماری های قلبی و عروقی، 90 درصد دیابت نوع 2 و 30 درصد از سرطان ها از طریق رژیم غذایی ناسالم روی می دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون فشار خون بالادر کشور روند افزایشی دارد که 70 درصد علل مرگ و میر در ایران را بیماری های غیرواگیر شامل می شود و سکته های قلبی، مغزی، سوانح و حوادث و سرطان ها به ترتیب دیگر عوامل مرگ در کشور را تشکیل می دهند.

عبداللهی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات انجام شده 88 درصد مردم کشورمان تغذیه ناسالم دارند، اظهار کرد: نیمی از مردم ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: هم اکنون شیوع فشار خون در کشور در حال افزایش است که حدود 19 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله (10 میلیون نفر) دچار فشار خون بالاهستند.

وی درخصوص روند شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان زیر پنج سال کشور اظهار کرد: این مهم در یک دهه دو برابر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برای مقابله با کمبود ویتامین دی اقدام به غنی سازی نان با این ویتامین خواهیم کرد که این طرح به صورت پایلوت به زودی در یکی از استان های کشور اجرا خواهد شد.