آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۵
صفحه اول
۱

عراقی:قیمت گاز در سال 94 افزایش نیافته است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قیمت گاز در سال 94 به هیچ عنوان افزایش نیافته و هم اکنون نیز هیات وزیران در این باره مصوبه ای به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ نکرده است.این در حالی است که اواخر سال گذشته دولت قیمت گاز را افزایش دادکه قاعدتا با توجه به تاریخ اعمال، این افزایش برای سالجاری نیز معتبر است. پس این اظهارنظر به نوعی انحرافی محسوب می شود.

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، حمیدرضاعراقی دیروز در سومین همایش تولید پایدار گاز گفت: پارسال بر اساس مصوبه هیات وزیران 20 درصد به پلکان های مصرف اضافه شد و این مبلغ در سال 94، به هیچ وجه افزایش نیافته است.وی خاطرنشان کرد: پارسال بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی در ازای هر مترمکعب 13 تومان اضافه و این مقدار امسال نیز افزایش یافته است. همچنین مالیات نیز بر اساس قانون از 8 به 9 درصد افزایش یافته است.با این حال وی جمع بندی کاملی از این که قیمت گاز در سالجاری، صرفنظر از علت، در نهایت چقدر افزایش یافته، ارائه نکرد.عراقی همچنین در خصوص مذاکره هیات سوئیسی در اتاق بازرگانی در زمینه واردات گاز از ایران گفت: به طور کل اروپا علاقه مند است، منابع مختلفی برای تامین انرژی در سال های آینده داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از این منابع، شرکت ملی گاز ایران است که می تواند در آینده از تامین کنندگان گاز اروپا باشد، البته این موضوع تا پیش از برداشته شدن تحریم ها قابل بحث نیست.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پس از تحریم ها قراردادهای امضا و خطوط انتقال مشترک باید اجرا شود.معاون وزیر نفت در خصوص حجم صادرات گاز به اروپا، تصریح کرد: حجم صادرات گاز به اروپا به کشف ذخایر جدید، استفاده از مخازن مشترک پارس جنوبی و امکان صرفه جویی گاز بیشتر در کشور بستگی دارد که این موارد توان تولید و صادرات گاز کشور را افزایش می دهد.