آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۵
سلامت
۱۶

خبر سلامت

پیشگیری از اختلال گفتاری در کودکان

سندرم داون و منگولیسم ازجمله سندرم های ژنتیکی است که تاثیر چشمگیری بر اختلالات خواندن و نوشتن می گذارد. به همین دلیل، انجام مشاوره ژنتیکی قبل از بارداری برای کنترل و مقابله با اختلالات گفتاری الزامی است.

دکتر سودابه نوری، متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان در گفت وگو با ایسنا گفت: انجام مشاوره های ژنتیکی، پیش از بارداری و آگاهی یافتن از احتمال ابتلای کودک به سندرم داون در مقابله و کنترل با اختلالات گفتاری اهمیت دارد.

وی افزود: وجود بیماری های ایدز و سرخجه در هنگام بارداری موجب ناشنوایی و اختلالات زبانی در کودکان است. مصرف سیگار و الکل از سوی زنان باردار باعث تولد کودکان کم وزن می شود و در برخی مواقع نیز بروز شکاف کام به اختلالات زبانی در مراحل رشد آنها منجر می شود. همچنین زندگی در جامعه صنعتی با وجود مواد آلاینده در محیط، اشعه مانیتور رایانه ها، بالابودن فشار خون و دیابت بارداری بر رشد زبان و گفتار کودک تاثیرگذار است.

وی یادآور شد: واکسیناسیون مادران در دوران بارداری، غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی کودکان کمتر از سه سال با اختلالات شنوایی ازجمله عواملی است که می تواند در روند تحصیل و رشدی کودکان اثرگذار باشد تا از هرگونه اختلال ارتباطی به موقع پیشگیری شود.

استفاده افراطی از نرم کننده مو ممنوع!

استفاده بیش از حد از نرم کننده مو پس از شش ماه، موهای افراد را خشک تر از روز اول و شکننده می کند.

دکتر سیدحسن اعتمادزاده، متخصص پوست و مو با تاکید بر این که برای رفع خشکی مو باید یک یا دو مرتبه در هفته از نرم کننده استفاده شود، در گفت وگو با ایسنا گفت: یکی از علل خشکی مو ارثی است. از سوی دیگر، خشکی مو به دلیل خشک بودن پوست، رنگ کردن مو و مواد شیمیایی نیز به وجود می آید. استفاده از رنگ مو، دکلره، استفاده بیش از حد از نرم کننده، اتوی مو و سشوار نیز منجر به خشک شدن موهای افراد می شود.

وی افزود: همچنین استفاده بیش از حد از ژل مو و تافت باعث خشکی و شکنندگی مو می شود. افراد باید برای رفع خشکی ارثی مو از شامپوهای ملایم و نرم کننده های خفیف به میزان و دفعات کم و یک بار در هفته استفاده کنند.