آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۵
فرهنگ و هنر
۵

شفیعی کدکنی از میراث خواجه عبدالله انصاری نوشت

تازه ترین اثر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «در هرگز و همیشه انسان» به بحث در مورد میراث عرفانی خواجه عبدالله انصاری می پردازد. این اثر از سوی نشر سخن منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه می شود.

به گزارش مهر، شفیعی کدکنی در تازه ترین اثر خود با عنوان «در هرگز و همیشه انسان از میراث خواجه عبدالله انصاری» به بحث در مورد میراث عرفانی خواجه عبدالله انصاری توجه کرده است و برتری متن تالیف شده توسط او به سایر متون مشابه در این زمینه نیز وجود چند متن پارسی در این کتاب است که با تمامی آثار منتشر شده به نام خواجه عبدالله، کاملامتفاوت است.

آنچه از آثار فارسی خواجه عبدالله تاکنون نشر یافته، بجز کتاب طبقات الصوفیه و صد میدان او همگی آثاری هستند که به لحاظ مسائل سبک شناسی و نسخه شناسی بسیار جدیدند و قدیمی ترین نمونه هایی که تاکنون به نام آثار فارسی خواجه عبدالله انتشار یافته، به لحاظ نسخه شناسی، با روزگار او فاصله ای چهارصد پانصد ساله دارند و از منظر مسائل سبک شناسی و تاریخ زبان نیز دارای کمترین نشانه هایی از قدمت هستند؛ در حالی که شفیعی در این کتاب متونی بر خلاف این متون کلاسیک را از خواجه عبدالله منتشر کرده است.

این کتاب از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. شفیعی کدکنی در مقدمه این کتاب درباره خواجه عبدالله انصاری و جایگاه او در عرفان ایرانی و در نثر هنری صوفیانه او سخن گفته است. او بحثی در نادرستی انتساب حدود 20رساله فارسی به خواجه عبدالله و سخنی درباره تفسیر کشف الاسرار میبدی و ارتباط آن با خواجه عبدالله و پژوهشی درباره روابط تفسیر کشف الاسرار و تفسیر الکشف و البیان ثعلبی مطرح کرده است.