آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۵
جهان
۶

تنش نیجریه و آفریقای جنوبی بر سر خشونت های بیگانه هراسی

موج جدید خشونت ها در آفریقای جنوبی علیه مهاجران خارجی در کنار مشکلاتی که در این کشور به وجود آورده، بر روابط آفریقای جنوبی و همسایگانش نیز تاثیر گذاشته است. به همین دلیل روابط نیجریه و آفریقای جنوبی طی چند روز گذشته تا حدودی متشنج شد.

به گزارش جام جم و به نقل از الجزیره انگلیسی، نقطه آغاز این تنش ها عصر روز یکشنبه کلید خورد که وزارت امور خارجه نیجریه در بیانیه ای اعلام کرد، این کشور دیپلمات های ارشد خود را در آفریقای جنوبی به دلیل بیگانه هراسی کنونی در این کشور که خارجی ها را هدف می گیرد، فرامی خواند. در این بیانیه آمده است: سفیر نیجریه در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی و سرکنسول نیجریه در ژوهانسبورگ برای رایزنی به کشورشان بازخواهند گشت. قانونگذاران نیجریه همچنین از دولت آفریقای جنوبی خواسته اند تا هزینه خسارت های به بار آمده را پرداخت کرده و یکی از گروه های حقوق بشر نیجریه در این مورد به دادگاه بین المللی کیفری شکایت کرده است.

به دنبال این اقدام، دولت آفریقای جنوبی روز گذشته با انتشار بیانیه ای اقدام دولت نیجریه را کاری غیرقابل قبول و تاسف بار خواند. در این بیانیه تاکید شد که دولت آفریقای جنوبی و سازمان های مدنی در برخورد با موج جدید خشونت ها در این کشور قاطع و مصمم هستند. بخشی از این بیانیه همچنین به ناتوانی دولت نیجریه در برخورد با تروریست های بوکوحرام در مناطق شمالی این کشور اشاره کرد.