آرشیو پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۳۳
اقتصاد
۵

صعود سکه از نردبان قیمت ها

گروه اقتصادی|دیروز قیمت طلادر بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت و از سوی دیگر رشد قیمت دلار در بازار تهران سبب شد بهای سکه رو به افزایش بگذارد. البته باید در نظر داشت که هنوز بسیاری می گویند امید به افزایش قیمت طلاسرابی بیش نیست. پایگاه خبری مارکت واچ امریکا نوشت، افزایش های اخیر قیمت جهانی طلاشما را فریب ندهد، هنوز هم انتظار نمی رود قیمت فلز زرد در آینده افزایش بادوامی داشته باشد.

هر چند قیمت طلابرای تحویل در ماه ژوئن (خرداد) دوشنبه گذشته در بازار کامکس نیویورک 4/2 درصد افزایش یافت و به 20/1230 دلار رسید اما مارکت واچ این افزایش های چشمگیر را پایدار ندانست و به نقل از آدام کووس، رییس شرکت سرمایه گذاری لیبرتاس واقع در امریکا نوشت: تا قبل از روز دوشنبه نسبت به افزایش قیمت طلاخوشبینی وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد.

برایان لاندین، سردبیر پایگاه خبری نیوزلتر گفت: افزایش قیمت طلادر دوشنبه گذشته، نه تنها به خاطر مقدار چشمگیر آن، بلکه به خاطر نبود یک عامل تسریع کننده مشخص، قابل توجه است.

وی افزود: بازار درگیر خرید ناگهانی اوراق بهادار طلاشد، اما ممکن است پیش تر شاهد فروش ناگهانی و گسترده اوراق بهادار طلاشده باشد که ما روز جمعه شاهد بودیم.

بانک امریکایی مورگان استنلی در آخرین یادداشت خود، میانگین قیمت طلادر سال جاری میلادی را یکهزار و 180 دلار در هر اونس پیش بینی کرد، در حالی که بانک بارکلیز انگلستان میانگین قیمت طلادر سال 2015 را هزار و 182 دلار در هر اونس پیش بینی کرده است. و اما در بازار تهران سکه طرح جدید با 7 هزار تومان رشد 960 هزار تومان، سکه طرح قدیم با 7500 تومان افزایش 958 هزار تومان و نیم سکه با 2 هزار تومان افزایش 501 هزار تومان به فروش رسید. در بازار ارز، دلار با 3 تومان رشد قیمت 3323 تومان، یورو با 16 تومان افزایش 3638 تومان و درهم با یک تومان کاهش 911 تومان فروخته شد. بانک مرکزی از بین 39 ارز بانکی موجود در معاملات روز گذشته مرکز مبادلات ارزی کشور نرخ 14 ارز را نسبت به روز سه شنبه کاهش و نرخ 23 ارز دیگر را افزایش داد البته نرخ بانکی دو ارز نیز تغییری نکرد.