آرشیو یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۳۴
جهان
۶

گفت وگوی صلح افغانستان و طالبان در قطر

شورای عالی صلح افغانستان مذاکرات خود با طالبان را آغاز می کند. این نخستین دور مذاکرات رسمی پس از ماه ها گمانه زنی درباره مذاکرات صلح درون افغان هاست. بر اساس گزارش ها در حالی که نبردهای سنگین میان ارتش افغانستان و طالبان در ولایت قندوز همچنان ادامه دارد، قرار است مذاکرات مقدماتی میان شورای عالی صلح افغانستان و گروه طالبان در قطر برگزار شود.

به گفته عطاءالله لودین، معاون شورای عالی صلح افغانستان، هیاتی 20 نفره برای گفت وگو با گروه طالبان به قطر رفته است. بر اساس گزارش رویترز دیدار مقامات افغان با نمایندگان طالبان قرار است در روزهای یکشنبه و دوشنبه (سه و چهار مه) برگزار شود. این خبر از سوی اعضای دفتر طالبان در قطر نیز تایید شده است. دفتر طالبان همچنین اعلام کرد که برنامه گفت وگویی با مقامات پاکستانی نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش منابع افغان قرار است هیات صلح افغانستان با نمایندگان حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار نیز دیدار کند. حزب اسلامی افغانستان از جمله گروه های مسلحی است که علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی در حال جنگ است.

بنا به ارزیابی ناظران، این نشست نخستین قدم برای شروع مذاکرات رسمی صلح خواهد بود. اما هنوز روشن نیست که آیا نمایندگان طالبان که در این مذاکرات شرکت دارند مورد قبول ملاعمر، رهبر گروه طالبان نیز هستند یا نه. محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پیشتر گفته بود که تامین صلح از طریق مذاکره با طالبان در اولویت کاری وی است. اشرف غنی تلاش می کند در این مذاکرات از حمایت پاکستان نیز برخوردار شود.