آرشیو دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۰
اجتماعی
۴

وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما:هیچ بیمارستانی بدون اتاق زایمان طبیعی حق کار ندارد

وزیر بهداشت و درمان در مراسم گرامیداشت روز جهانی <ماما> تاکید کرد: از معاون درمان خود خواسته ام بخشنامه کند که هیچ بیمارستانی بدون اتاق زایمان[طبیعی] حق ادامه کار ندارد.

دکتر سیدحسن هاشمی دیروز در این مراسم که با حضور صدها ماما و البته بدون حضور اعضای انجمن مامایی کشور برگزار شد، اظهار امیدواری کرد شروع به کار ماماهای هیات علمی مقیم در بیمارستان های آموزشی کشور گام بزرگی در افزایش کیفیت آموزش و خدمات بهداشت باروری و ترویج زایمان طبیعی در کشور شود.

او همچنین به مشکلات آموزش در حوزه مامایی نیز اشاره کرد و گفت: خیلی بد است که یک ماما تربیت شود، اما حتی یک زایمان طبیعی انجام نداده یا 5 نوزاد نگرفته باشد. باید این دستورالعمل وجود داشته باشد که هر بیمارستانی می خواهد بخش زایمان داشته باشد، باید فضایی را برای زایمان بی درد، آب درمانی و...نیز اختصاص دهد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه باید در بخش های زنان و زایمان به جای پرستارها،ماماها حضور یابند و پرستاران در بخش های دیگری که کمبود هم وجود دارد، مشغول به کار شوند یادآور شد: با توجه به اینکه درصدد هستیم 1500 تخت ویژه در کشور را راه اندازی کنیم، ضرورت دارد پرستاران را در این بخش ها به کارگیریم.همچنین در این مراسم معاون درمان وزیر بهداشت گفت: بنا است در سال 94 با هزینه ای حدود 203میلیارد تومان، 1100واحد اختصاصی زایمان در بیمارستان های دولتی کشور راه اندازی شود.در این مراسم دکتر محمد آقاجانی نیز حضور داشت و پشت تریبون خبرهای خوبی برای ماماها و ترویج زایمان طبیعی داشت.

او گفت: در سال 94 برنامه های زایمان طبیعی ادامه خواهد داشت و ساماندهی نیروی انسانی مامایی،تامین تجهیزات بلوک های زایمان، ارتقای کیفیت خدمات زایمان و ساماندهی نقل و انتقال بین بیمارستانی و پذیرش مادر باردار از اولویت های برنامه های ترویج زایمان طبیعی است.معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمینه رایگان کردن زایمان طبیعی تا پایان سال گذشته 470 هزار زایمان طبیعی در کشور داشتیم همچنین زایمان بی درد که در 20 مرکز صورت می گرفت در حال حاضر در 220 مرکز انجام می شود.

او اظهار کرد: برخی نگران بودند که ممکن است طرح ترویج زایمان طبیعی در سال اول تغییرات نامناسبی را در شاخص های سلامت مادر و کودک به دنبال داشته باشد که با بررسی های صورت گرفته، مشاهده کردیم شاخص مرگ کودکان از 7/1 در سال 92 به 3/1 در سال 93 رسید.