آرشیو دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۹
اقتصاد
۴

احتمال کاهش یا حذف تعرفه واردات تلفن همراه

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری از احتمال کاهش یا حذف تعرفه واردات تلفن همراه برای مبارزه با قاچاق گسترده این وسیله ارتباطی خبر داد.

این در حالی است که به دلیل بالابودن تعرفه واردات، بیشترگوشی های تلفن همراه موجود در بازار قاچاق است.

ابراهیم درستی دیروز در بازدید از هشتمین نمایشگاه تلفن همراه و لوازم جانبی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: تلفن های همراه با قیمت بالای 700 هزار تومان قاچاق است.

وی با اشاره به این که قاچاق تلفن های همراه گران قیمت برای قاچاقچی سود سرشاری دارد، افزود: 8000 کیلومتر مرز آبی و خاکی، کالایی کوچک، تقاضای بالاو البته تعرفه بالای واردات همه و همه زمینه مناسبی برای افزایش قاچاق تلفن همراه فراهم کرده است.

وی با ارائه راه حلی برای کاهش قاچاق این وسیله تصریح کرد: اگر تعرفه واردات گوشی تلفن همراه کاهش یابد و واردکننده کالارا قانونی وارد کند در این صورت 9 درصد ارزش افزوده این کالانیز پرداخت می شود، اما هم اکنون پولی بابت ارزش افزوده پرداخت نمی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: اگر قرار باشد واردکننده برای واردات گوشی تلفن همراه تعرفه سنگینی بپردازد، آن وقت است که زمینه را برای قاچاق هموار کرده ایم. درستی گفت: هم اکنون پیشنهاد اتحادیه درباره کاهش یا حذف تعرفه واردات در کمیسیون ماده یک در دست بررسی است.

وی افزود: تعرفه بالایکی از راهکارهای حمایت از تولید داخل است، اما در شرایط فعلی و قاچاق قابل توجه گوشی تلفن همراه و برای جلوگیری از سود سرشار قاچاقچیان باید تعرفه واردات اصلاح شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری اظهار کرد: با ادامه روند قاچاق، تولیدکننده و مصرف کننده داخلی هر دو زیان می بینند.