آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۰
ایران
۱۵

اسیدی شدن آب 3 روستای کرمان

اسیدی شدن آب شرب 3 روستای بخش نوق در کرمان ماه هاست اهالی این روستاها را با مشکل مواجه کرده و تاکنون نیز اقدامی برای رفع این مشکل نشده است.

بخش نوق در شهرستان رفسنجان استان کرمان از کانون های اصلی کشت پسته است و سالانه سود هنگفتی نصیب صاحبان این باغ ها می شود، اما برداشت بیش از حد مجاز آب از آب های زیرزمینی و مصرف در بخش کشاورزی موجب شده است ساکنان روستاهای اطراف با مشکل افت شدید کیفیت آب مواجه شوند و اکنون ساکنان محروم این روستاها که اکثرا شغلشان کارگری در زمین های پسته داران است، آب آشامیدنی هم ندارند.شدت اسیدی بودن آب این روستاها به حدی است که موجب سوختگی تدریجی پوست مردم روستا شده است.

محمد یکی از ساکنان روستای جهان آباد در گفت وگو با مهر اظهار کرد: وقتی شیر آب را باز می کنیم ابتدا آبی با رنگ سیاه از لوله خارج می شود و به تدریج آب تیره بودن خود را از دست می دهد و بعد از حدود 30 دقیقه آب در بهترین شرایط رنگ زرد کمرنگ می گیرد.وی افزود: اگر زمانی که رنگ آب سیاه رنگ است دستمان را زیر این آب بگیریم به تدریج دست دچار سوزش می شود.وی گفت: این آب موجب بروز مشکلات شدید پوستی کودکان می شود هر چند بارها به مسئولان درباره این وضع هشدار داده ایم، اما هیچ اقدامی برای رفع مشکل نشده است.

حسین آذین، نماینده مردم رفسنجان در مجلس نیز در حاشیه مراسم کلنگ زنی تصفیه خانه آب رفسنجان از کیفیت پایین آب در رفسنجان انتقاد کرد و خواستار چاره اندیشی مسئولان شد.

وی به برداشت های بی رویه کشاورزان از آب های زیر زمینی اشاره کرد و گفت: درصد سختی آب به حدی بالارفته که حتی برای مصرف در بخش کشاورزی نیز مناسب نیست.