آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۰
ایران
۱۵

تور صیادان سبب مرگ فک خزری شد

رئیس محیط زیست بندرترکمن از تحویل لاشه یک فک خزری به این اداره خبر داد و گفت: طبق بررسی های اولیه گرفتار شدن در تور صیادان باعث خفگی این فک شده است.

علی بیانی در گفت وگو با ایرنا افزود: در پی اطلاع افراد محلی به این اداره درباره لاشه یک فک خزری در منطقه صیدگاهی فرید پاک (بندرترکمن)، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ های آبی کشور هلند در ایران به محل عزیمت و این فک را به اداره محیط زیست بندرترکمن منتقل کرد.

وی اضافه کرد: این فک ماده، حدود 6 ساله بوده و به دلیل خفگی تلف شده است.بیانی با بیان این که این اولین لاشه فک خزری در سال میلادی جاری است، افزود: این فک پس از انتقال به مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی بندرترکمن و انجام بیومتری و بررسی های اولیه، جهت استفاده در مطالعات علمی و مورفولوژی در مجامع دانشگاهی و آموزشی مورد بهره گیری قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره محیط زیست بندرترکمن اضافه کرد: فک خزری تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت این گونه با ارزش به دلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد.

در سال های اخیر اقدامات تشویقی و ترغیبی موثری جهت رهاسازی فک های گرفتار در تور ماهیگیران صورت پذیرفته که رهاسازی چندفک خزری در سال گذشته از مهم ترین اقدامات مشترک نماینده مرکز تحقیقات هلند و واحد محیط زیست دریایی اداره محیط زیست شهرستان ترکمن بود.

گروه امداد و نجات فک خزر، در سال 1389 با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی در کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد. فک ها جانورانی باارزش بوده که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.