آرشیو چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۳۷
مدرسه
۸

هوشمندیار، استاد دانشگاه: سرمایه اجتماعی نیازمند توسعه بر محور آموزش است

دکتر نادر هوشمندیار با اشاره به پیشینه تاریخی آموزش و پرورش در ایران و غلبه اشرافیت در مقاطعی از تاریخ و طبقاتی بودن آموزش گفت: باید با تحقیق و مطالعه به ریشه یابی مشکلات آموزش و پرورش پرداخته شود. متاسفانه امروزه اکثر افراد گرفتار شعارزدگی شده اند و به جای پیدا کردن ریشه ها و علل مشکلات و ارایه راهکار عملی فقط سطحی به شعار دادن می پردازند.

این استاد دانشگاه و فعال رسانه ای در جمع معلمان حاضر در نشست هم اندیشی رسانه ای با موضوع «رسانه و آموزش و پرورش» ضمن بیان این مطلب افزود: در آموزش و پرورش باید به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می توانیم نیروی انسانی مناسب تربیت کنیم تا سرمایه اجتماعی ما افزایش یابد؟ چراکه محور توسعه آموزش و شکل گیری سرمایه اجتماعی نیز در گروی آموزش است.

وی افزود: باید رسانه ها روشنگری کنند و بپرسند که چرا درآمدهای نجومی نفت در سال های اخیر صرف آموزش و توسعه نشده است؟ چه بر سر آموزش و پرورش آمد؟ چرا پس از جنگ چاره ای برای نظام آموزشی اندیشیده نشد؟

این محقق و نویسنده در پایان ضمن تاکید بر رابطه اقتصاد و آموزش و پرورش گفت: متاسفانه متخصص و محقق در این حوزه نداریم تا با ریشه یابی مسائل به ارایه راهکار بپردازند. کشورهای توسعه یافته بزرگ ترین سرمایه گذاری را در حوزه آموزش و پرورش انجام داده اند.