آرشیو چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۵۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

رئیس سازمان مدیریت بحران:بلایای طبیعی سال گذشته 70 هزار میلیارد ریال به کشور خسارت وارد کرد

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، میزان خسارت ناشی از بلایای طبیعی سال گذشته به کشور را 70 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

اسماعیل نجار دیروز در حاشیه نخستین همایش ملی فضای سبز کم آب مهمترین وقایع طبیعی پارسال را زلزله مورموری، سیل گلستان، غبار سهمگین تاکستان، سیل در شمال کشور، ریزگردهای خوزستان و غرب کشور اعلام کرد و اظهار داشت: هر سال پنج درصد از اعتبارات کل کشور شامل 3 درصد پیش بینی و پیشگیری و 2 درصد نیز در زمینه مقابله با بلایای طبیعی به پیشنهاد وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی به تصویب دولت می رسد و برای عملیاتی و اجرایی شدن در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.

وی اعتبارات پیش بینی شده سال جاری را حدود یکصد تا 120 هزار میلیارد ریال دانست و گفت: به طور معمول این اعتبار کامل تخصیص نمی یابد.

وی در زمینه ریزگردها بر روی کشور نیز گفت: دولت به دنبال شناسایی کانون داخلی این ریزگردهاست و تلاش دارد تا جایی که امکان دارد و اعتبارات اجازه می دهد کانون ها را از بین ببرد که نیاز به زمان دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: 520 شهر کشور با بحران کمبود آب آشامیدنی مواجه اند.

نجار، دستکاری خواسته و ناخواسته بشر در طبیعت را باعث تغییر اقلیم دانست و افزود: تولید گازهای گلخانه ای، چرخش و گرم شدن کره زمین و تغییر نوع بارش ها نتیجه این دستکاری هاست.

وی تصریح کرد: ایران اینک با این تغییر اقلیم به واسطه آنکه در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، دست و پنجه نرم می کند.

نجار افزود: طی دو دهه گذشته معضل خشکسالی گریبانگیر کشور ما شده است که برای رفع آن نیاز به مدیریت داریم.