آرشیو پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۲
صفحه آخر
۲۰
خبر

آغاز همایش سیمای حضرت محمد (ص) در هنر

همایش سیمای حضرت محمد (ص) در هنر دیروز در دانشگاه سیستان و بلوچستان شهر زاهدان، آغاز شد.

به گزارش جام جم آنلاین، در همایش تصویر حضرت محمد(ص) در هنر، پروفسور برنارد اوکین از دانشگاه آمریکایی قاهره سخنرانی کرد. موضوع سخنرانی وی نام «محمد» (ص) در کتیبه های معماری بود. پروفسور اوکین گفت: این کتیبه ها بی شمار هستند و از 3 حیث می توانیم آنها را طبقه بندی کنیم: اول از این حیث که آیا نام «محمد» در آنها به تنهایی ذکر شده است یا به همراه نام خداوند و علی (ع) و خلفا. دومین جهت طبقه بندی، از نظر نوع خط است، یعنی از این حیث که این نام آیا به خط ثلث نگاشته شده، یا خطوط دیگر. وی افزود: سومین جهت طبقه بندی که در اینجا بیشتر موردنظر من است از نظر شکل این نام است که آیا به شکل قرینه مربع است یا دایره یا ستاره. مثلادر یکی از کتیبه ها در نزدیکی شهر اصفهان، یک ستون را می بینیم که نام محمد(ص) در بالای آن نوشته شده است و سایه محمد(ص) در پایین کتیبه به چشم می آید. همچنین در کتیبه های دوره ایلخانی، نام محمد (ص) را به شکل دایره می بینیم. برنارد اوکین همچنین بر مساله تنها بودن نام محمد(ص) در کتیبه ها، یا همراه بودن این نام با نام خداوند یا نام چهره های دیگر اسلامی اشاره کرد و گفت: مثلادر دوره هایی که تساهل دینی بیشتر بوده است، نام محمد (ص) را همراه نام خلفا و نیز امام علی (ع)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در کنار یکدیگر می بینیم. وی افزود: در برخی کتیبه ها، نام محمد (ص) در حاشیه دایره قرار دارد و نام علی(ع) در مرکز دایره، به نحوی که نام محمد (ص)، نام علی(ع) را احاطه کرده است. در کتیبه های استانبول که از دوره عثمانی به جا مانده، نام محمد (ص) و نام علی(ع) در برخی کتیبه ها، در کنار یکدیگر قرار دارند. پس وقتی نام محمد (ص) و علی(ع) را در کنار هم در کتیبه ها می بینیم، نباید فکر کنیم که این کتیبه ها حتما کار شیعیان است، زیرا از دوره های تیموریان و عثمانیان نیز چنین کتیبه هایی به جا مانده است.