آرشیو دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۴۷۹
بورس کالا
۱۴

خبر

کارشناس بازار شیمیایی: معاملات جوش شیرین و کربنات ها به تعادل رسیده است

لغو سقف قیمت جوش شیرین و کربنات های سدیم سبک و سنگین در بورس کالای ایران، بازار این محصولات را به تعادل رسانده است. علی نمازی، کارشناس بازار شیمیایی با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: اگر چه قیمت پایه محصولات شیمیایی در نیمه دوم اردیبهشت ماه با افزایش روبه رو بوده اما عرضه و تقاضا در بازار شیمیایی ها یکسان است، از این رو حاشیه سودها در این حوزه نیز کاهش یافته و معقول شده است. به گفته این کارشناس بازار شیمیایی در سال گذشته همواره تقاضای محصولاتی همچون جوش شیرین و کربنات های سدیم سبک و سنگین و سودکاستیک به دلیل وجود سقف قیمت در معاملات بورس کالابسیار بالابود، اما با لغو سقف قیمت این کالاها و همچنین محاسبه قیمت های پایه با ارز بازار آزاد، افزایش تقاضا متوقف شده و بازار این کالاها متعادل است. وی همچنین پیش بینی کرد، در 6 ماهه دوم سال بازار محصولات شیمیایی با تحرک بیشتری نسبت به ابتدای سال روبه رو شده و در نتیجه تقاضا برای محصولات شیمیایی افزایش یابد. به گفته نمازی، با بازگشت تعادل به بازار شیمیایی ها در حال حاضر معاملات جوش شیرین با رقابت 10تومان بالاتر از نرخ پایه صورت می گیرد و کربنات های سدیم سبک و سنگین نیز وارد سیستم مچینگ می شوند.

دلایل تعدیل درآمد هر سهم 93 «فاسمین»

گروه بنگاه ها- زهرا مجتهد: روز گذشته نماد شرکت کالسیمین به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال 93 متوقف شد.

محمد کشانی، مدیرعامل شرکت کالسیمین با اشاره به دلایل تعدیل پیش بینی هر سهم تصریح کرد: به دلیل کاهش ذخیره معدن انگوران و نبود خاک به عنوان مواد اولیه، این تعدیل صورت گرفته است. وی با اشاره به این مطلب که هنوز سهمیه بندی خاک برای سال جاری اعلام نشده است، تصریح کرد: طبیعی است از طرفی دست نیافتن به ظرفیت اسمی و از سوی دیگر افزایش هزینه های سرباره، موجب می شود تا پیش بینی درآمد هر سهم شرکت با تعدیل روبه رو شود.

محمد کشانی خاطرنشان کرد: در بهمن و اسفندماه سال گذشته، شرکت از نظر مقداری با کاهش فروش روبه رو شد که دلیل آن بیشتر به کاهش قیمت LME به زیر رقم 2 هزار دلار بازمی گردد.